Læger og robotingeniører skal spille sammen: SDU-studerende vil bygge bro mellem teknologi og medicin

Albi Imeraj og Jeneethan Rasa mødtes i børnehaveklassen og har været tætte venner siden – i dag studerer Rasa sundhedsteknologi og Imeraj læser medicin. De har startet foreningen MIT Odense, der har fokus på tværfaglighed og innovative løsninger til fremtiden sundhedsvæsen.

Af Jakob Haugaard Christiansen, journalist, Det Tekniske Fakultet, SDU, 31-03-2022

De mødtes i børnehaveklassen på Nordre Skole i Svendborg, hvor de hurtigt blev venner. Siden spillede de fodbold sammen i den lokale fodboldklub SFB, før de tilbragte gymnasieårene sammen på Svendborg Gymnasium.

I dag er Albi Imeraj og Jeneethan Rasa fortsat tætte venner, bor i Odense og studerer på SDU. Dog har de valgt hver sin retning. Jeneethan huserer på Det Tekniske Fakultet, hvor han er 4. semester kandidatstuderende på sundhedsteknologi, mens Albi læser medicin på 11. semester.

Alligevel har de fælles ambitioner på tværs af de to fakulteter og studieretninger med en forening, de lancerede på SDU i slutningen af 2021.

- Selv om Albi læser medicin, og jeg er mere rettet mod teknologi, så vil vi gerne arbejde for, at vi udvikler det bedste og mest innovative sundhedsvæsen. Det er derfor, vi har stiftet MIT Odense, forklarer Jeneethan Rasa.

Mandag den 4. april har MIT Odense sit første event på SDU under overskriften ”AI i sundhed”.

Bro mellem teknologi og medicin

MIT Odense er stiftet for at opnå en større tværfaglig forståelse mellem sundshedspersonale og teknologiskabere. Netværket mellem eksperter i sygdom og sundhed på den ene side og teknologisk innovation på den anden skal danne grobund for at finde de bedste løsninger til fremtidens sundhedsvæsen. Det kan eksempelvis være ved at udvikle robotter til kirurgi eller bruge kunstig intelligens og data til at udpege sygdomme.

- Vi vurderer, at det er yderst vigtigt, at der sikres et rum, hvor forskellige faggrupper mødes og involverer sig i teknologisk udvikling. Det rum og fællesskab skal allerede etableres på universiteterne, siger Albi Imeraj.

Han er ligesom Jeneethan Rasa 24 år gammel. Rasas forældre kom til Danmark fra Sri Lanka, mens Albis mor og far stammer fra Kosovo.
Begge mænd er født i Danmark og voksede altså op sammen i Svendborg, bl.a. med fodbolden som del af fællesskabet.

- Vi spiller ikke mere, men vi følger meget med i fodbold og holder begge to med Barcelona, siger Jeneethan.

Stor interesse

Nu har de stiftet MIT Odense, der står for Foreningen for Medicinsk Innovation og Teknologi. Lanceringen fandt sted i november på SDU, hvor de to studerende allerede har oplevet en massiv interesse.

- Vi har 100 medlemmer af foreningen og har mærket en stor interesse fra branchen og virksomheder. Det er meget afgørende, at man får skabt det fællesskab, for sundhedsproblemerne er efterhånden så komplekse, at én faglighed alene ikke kan løse dem, siger Jeneethan Rasa.

Bl.a. er den globale medicinalgigant Roche med som partner omkring MIT Odense, som på mandag er klar med sit første egentlige arrangement.  Men der er også stor interesse fra bl.a. Syddansk Sundhedsinnovation og CAI-X, som er et samarbejde om teknologiudvikling mellem netop SDU og OUH.

- Vi har indtil nu etableret vigtige partnerskaber og arbejder på at blive endnu større. Derfor søger vi flere partnerskaber, der kan være med til at tage foreningen til nye højder, så vi sammen kan styrke og optimere krydsfeltet mellem forskning og innovation i sundhed, siger Albi Imeraj.

Temaet for det første event på mandag i MIT Odense-regi er brugen af kunstig intelligens og radiobotics i sundhedssektoren. Roche er partner på konferencen, hvor der er deltagere fra virksomheder og organisationer. Christina Pamela, der står bag podcasten ”AI i din forretning” er moderator, mens adm. direktør i virksomheden Human Bytes, der sælger AI-løsninger, fortæller om firmaets arbejde med kunstig intelligens.

Fakta

Den nystiftede forening MIT Odense har mandag den 4. april sit første event ”AI i sundhed”. Foreningen sætter fokus på kunstig intelligens i sundhedsvæsenet og dykker også ned i radiologi, som er et af de områder, der har åbnet døren til sundhedsområdet for ny teknologi og innovation– herunder AI.

Medicinalfirmaet Roche er samarbejdspartner på eventen. Christina Pamela, der står bag podcasten ”AI i din forretning” fortæller om kunstig intelligens i sundhedsverdenen og fortæller, hvordan Roche arbejder med AI.

Derefter er der indspark fra Frederik Baastrup, adm. direktør i firmaet Human Bytes, der bl.a. sælger AI-løsninger. Virksomheden Radiobotics har vundet priser for sit fokus på automatisering af behandling af røntgenbilleder. Det fortæller virksomhedens ene stifter og tekniske direktør om, før 1. reservelæge Benjamin Schnack Rasmussen, Radiologisk Afd. På OUH, sætter fokus på udvikling af medicinsk udstyr og bl.a. implementering af AI på sygehuse.

Det er gratis at deltage. Læs mere på foreningens hjemme og tilmeld dig  arrangementet, der finder sted mandag mellem 16 og 18 i det store 0100 auditorium ved hovedindgangen på SDU i Odense.

Du kan finde MIT Odense på Facebook og LinkedIn - eller læse mere om foreningen og det første event her: www.mit-forening.dk
Redaktionen afsluttet: 31.03.2022