380 gymnasielever til Faldskærm i Fart på SDU Sønderborg

Over 380 gymnasieelever fra Sønderjylland lagde i dag vejen forbi SDU Sønderborg til den årlige og traditionsrige konkurrence ’Faldskærm i fart’. Sønderborg Statsskole gjorde rent bord, da de vandt både Innovation Award og Premium Class Award.

Der var liv og glade dage på SDU Sønderborg i dag, hvor over 380 elever havde fundet vej til Alsion.

Fysikhold fra stx og htx i Sønderborg og Aabenraa har i ugevis kæmpet med emner som tyngdekraft og luftmodstand i bestræbelserne på at kreere faldskærme, der er så lette som mulig, men samtidig også så store som mulig – uden at det går ud over faldskærmenes præcision. I dag skulle de store test så stå ved “Faldskærm i fart”-konkurrencen på Alsion.

Holdet ’ButterSSScotch Sunday’ fra 1.A på Sønderborg Statsskole løbe med hovedpræmien ’Premium Class Award’, og kan nu se frem til, at hele holdets klasse får en tur til Dansk Faldskærmsunion, hvor én fra vinderholdet endda kan se frem til at få et tandemudspring.

Holdet ’Croco’ fra 1. K – ligeledes fra Statsskolen –vandt konkurrencens Innovation Award for det mest nyskabende og kreative svæveobjekt.

Udover selve konkurrencen var der også foredrag fra Copenhagen Suborbitals, Dansk Faldskærmsunion og om at studere på SDU i Sønderborg.

Mads Stenfatt fra verdens eneste amatør rumprogram Copenhagen Suborbitals, som arbejder på at lave en særlig faldskærm, der skal bringe CS-raketter sikkert til jorden efter en tur i rummet, kunne blandt andet fortælle, hvordan det er at operere med et budget, som blot svarer til 10% af, hvad NASA bruger på kaffe!

Redaktionen afsluttet: 02.12.2021