DFF-bevilling til Marleen Kortenoeven fra Institut for Molekylær Medicin

39 lovende, yngre forskere har modtaget bevillinger under Inge Lehmann-programmet, der har til formål at styrke talentudviklingen i danske forskningsmiljøer. En af dem er Marleen Kortenoeven, som har modtaget 2,7 millioner kroner til at undersøge de molekylære mekanismer i nyren, der bidrager til blodtryksreguleringen.

Marleen Kortenoeven er adjunkt ved forskningsenheden for Kardiovaskulær og Renal Forskning på Institut for Molekylær Medicin (IMM) og hendes forskning handler om nyren. Med bevillingen fra Danmarks Frie Forskningsfond under Inge Lehmann-programmet kan hun komme videre mod målet om bedre behandling af forhøjet blodtryk.

Nyren spiller en essentiel rolle i reguleringen af kroppens vand- og saltbalance, hvilket er afgørende for blodtrykket. Forhøjet blodtryk i dag er en udbredt folkesygdom, og en øget forståelse for de molekylære mekanismer kan på sigt forbedre behandlingsmulighederne. Marleen Kortenoevens forskning har identificeret nye proteiner, som kan bidrage til reguleringen af salttransport i nyren og derved bidrage til blodtryksreguleringen. Rollen af disse proteiner i nyrernes salttransport og i reguleringen af blodtryk undersøges ved brug af en række fysiologiske modelorganismer samt cellelinjer og dyrkede celler fra menneskenyrer (såkaldte tubuloids). Samlet set vil studiet bidrage til en bedre forståelse af kroppens regulering af saltbalancen og blodtrykkket.

Om Marleen Kortenoeven:

Marleen er ph.d. fra Radboud University Nijmegen, Holland, hvor hun studerede reguleringen af vandtransport i nyrerne under normale tilstande og i diverse sygdomme. Hun fortsatte forskning i nyrernes transportmekanismer som postdoc på Aarhus Universitet, hvor hun arbejdede med reguleringen af salttransport i nyrerne som bl.a. blev støttet med et individuel postdocstipendium fra DFF og en Sapere Aude Forskertalent tillægsbevilling. Marleen startede som adjunkt hos SDU i 2019.

Mød forskeren

Marleen Kortenoeven er adjunkt ved forskningsenheden for Kardiovaskulær og Renal Forskning på Institut for Molekylær Medicin, SDU.

Nyheder fra Sundhedsvidenskab
Sund nyhedsbrev

Tilmeld dig nu

Fakta:

Formålet med programmet ”Projektstøtte i biovidenskab og basal biomedicin” er i det store og hele at fremme dansk grundforskning, der påvirker bedre sundhed gennem viden ved at støtte projekter på højt internationalt niveau inden for biovidenskab og grundlæggende biomedicin, som er relevante for forståelsen af den menneskelige organisme og/eller de basale mekanismer, der ligger til grund for sundhed og sygdom. – Novo Nordisk Fonden

Redaktionen afsluttet: 15.11.2021