Første professor MSO i klinisk sygepleje ansat i Region Sjælland i samarbejde med SDU

Forskningsleder ved Sjællands Universitetshospital Bibi Hølge-Hazelton ansættes pr. 1/10-2016 som den første professor MSO i klinisk sygepleje i Region Sjælland ved SDU/ Institut for Regional Sundhedsforskning og Sjællands Universitetshospital.

Bibi Hølge-Hazelton har sammen med ledere, forskere og udviklings- og uddannelsesansvarlige på Sjællands Universitetshospital og i Region Sjælland gennem de sidste seks år arbejdet med at styrke forsknings- og udviklingskultur inden for sygepleje og de øvrige mellemlange videregående uddannelser. Som professor får hun til opgave at styrke denne indsats yderligere, så Sjællands Universitetshospital står endnu stærkere, når det nye universitetshospital i Køge åbner i 2023. Hun skal have særligt fokus på understøttelse af forsknings-og udviklingskultur, herunder forskningskapacitetsopbygning inden for sygeplejen.

Bibi Hølge-Hazelton har en baggrund inden for palliation og kræftsygepleje og har blandt andet arbejdet på Finsen Instituttet, Sankt Lukas Stiftelsens Hospice og Rigshospitalet. Hun er kandidat i sygepleje fra Århus Universitet og Ph.d. i uddannelsesforskning fra RUC. Efter ansættelse som Postdoc på RUC, efterfulgt af et lektorat på Center for Ungdomsforskning ved Århus Universitet, blev hun i 2010 ansat som forskningsleder ved det, der i dag hedder Sjællands Universitetshospital i Region Sjælland.

Under ansættelsen som forskningsleder har Bibi Hølge-Hazelton været associeret forskningslektor ved Forskningsenheden for Almen Medicin, Københavns Universitet. Hendes forskningsinteresser omhandler metodeudvikling og brugerperspektiver, både professionsforskning og patient/pårørende perspektiver med særlig interesse for unge, der er kronisk eller alvorligt syge. Hun har været projektleder på et stort projekt om unge med kræft på Århus Sygehus og tilknyttet som æreslektor i unge med kræft på Coventry University. Bibi Hølge-Hazelton sidder i en række fondsudvalg, herunder Det Psykosociale Forskningsudvalg i Kræftens Bekæmpelse.

Bibi Hølge-Hazelton er 55 år, bor på Østerbro, er gift og har 3 voksne børn på 26, 24 og 19 år.

Redaktionen afsluttet: 03.10.2016