Ondt i nakken? Kiropraktik og træning hjælper

Nyt studie påviser at kiropraktisk behandling og træning af nakkesmerter hos ældre reducerer smerterne dramatisk.

Nakkesmerter påvirker omkring 20 % af personer over 65 år hver måned. Nakkesmerter påvirker den generelle sundhed, livskvalitet, og uafhængighed i det hurtigst voksende segment af befolkningen.

Der er lavet relativt lidt forskning om sikkerheden og effekten af ikke-medicinske behandlingsmuligheder for de ældre, der lider af nakkesmerter. Men forfatterne bag en ny PhD-afhandling fra Syddansk Universitet i Danmark sammenligner kiropraktisk spinal manipulation kombineret med hjemmetræning med træning på klinik kombineret med hjemmetræning og hjemmetræning alene. Gruppen der fik kiropraktisk manipulation kombineret med hjemmetræning havde færrest smerter efter 3 måneder.

- Efter 12 ugers behandling viste resultaterne, at mere end 60% af patienterne, der fik en kombination af kiropraktisk manipulation og hjemmeøvelser, oplevede en halvering af deres smerter, mens kun godt 50% af de som lavede træning oplevede samme reduktion. Eller sagt mere direkte: En kombination af kiropraktor behandling og hjemmeøvelser kan hjælpe ældre, hvis de har nakkesmerter, siger Michele Maiers, der i dag, den 6. februar forsvarer son PhD-afhandling på Syddansk Universitet.

- Det ser altså ud til, at både manipulation og træning kan hjælpe ældre med ondt i nakken, og jeg er også glad for at kunne sige, at behandlingerne er sikre. Vi fulgte systematisk med i, om manipulationsbehandlingen og træningen gav bivirkninger. Mange oplevede, at de blev ømme i nakken efter behandling eller træning, men der var ingen mere alvorlige bivirkninger end det, siger Michele Maiers.
PhD-afhandlingen er finansieret af det amerikanske forskningsråd National Institutes of Health og forskningen er udført i samarbejde med Northwestern Health Sciences University, som ligger i Minneapolis, USA.
Redaktionen afsluttet: 06.02.2015