Ny lektor i jordemodervidenskab ved Syddansk Universitet

Jordemoder, MPH, ph.d. Dorte Hvidtjørn er udnævnt til lektor på Klinisk Institut, SDU.

Dorte Hvidtjørn blev sidste år ansat på Klinisk Institut som studieleder for en helt ny kandidatuddannelse i Jordemodervidenskab. En uddannelse, der skal styrke den videnskabelige udvikling i jordemoderfaget og understøtte udviklingen af klinisk praksis på danske fødeafdelinger. Dorthe Hvidtjørn har i høj grad været med til at forme og udvikle den nye uddannelse, der havde sit første optag den 1. september 2014.

Dorte Hvidtjørns forsknings- og undervisningsområde er forældre, der mister spædbørn. Et felt hun også arbejder med klinisk, og som hun brænder for. Hun er aktuelt engageret i Region Syddanmarks tilbud om sorggrupper for forældre, der mister små børn, hvor hun monitorerer indsatsen og skal undersøge, hvad der hjælper forældrene i sorgen.

Dorthe Hvidtjørn fortsætter som studieleder for Kandidatuddannelsen i jordemodervidenskab på SDU i forbindelse med sin tiltræden som lektor.

Redaktionen afsluttet: 10.07.2015