Fratrædelse

Den amerikanske professor siger farvel

Professor David Nye fra Center for Amerikanske studier går på pension, og det blev i slutningen af november markeret med fratrædelsesforelæsning og en perlerække af superlativer.

Mr. American Studies i Skandinavien, topforsker i verdensklasse, imponerende flittig, en generøs kollega, modtager af Leonardo da Vinci-medaljen, Ridder af Dannebrog og meget mere. Superlativerne stod i kø, da Center for Amerikanske studier i november tog afsked med professor David Nye, der går på pension.

Danmark har tydeligvis været mulighedernes land for amerikanske David Nye, har spillet en afgørende rolle i opbygningen af Skandinaviens største miljø inden for Amerikanske studier her på SDU. Et center, som blev grundlagt i 1992, og i dag på vidende vis præger den offentlige debat om USA og amerikanske forhold. Og dermed understreger SDU’s væsentlige bidrag til forståelsen af den globale verden.

Førende i teknologihistorie

David Nye har i løbet af sin akademiske karriere udgivet over 20 bøger, heraf 9 udgivelser på det anerkendte amerikanske forlag The MIT Press, og hundredvis af videnskabelige artikler og derigennem markeret sig som en af verdens førende forskere inden for amerikansk teknologihistorie og sammenhængene mellem amerikansk kultur, historie og teknologi.

Igennem karrieren har han ubesværet bevæget sig mellem temaer som industriens samlebånd, den kulturelle betydning af amerikanernes energiforbrug og teknologiers betydning for den amerikanske selvforståelse. Det har gjort hans forskning interessant og væsentlig for både fagfæller, ingeniører, arkitekter og alle mulige andre faggrupper.

Internationale priser

Særligt skelsættende var trilogien American Technological Sublime, Consuming Power og America as Second Creation, der i 2005 sikrede professor David Nye Leonardo da Vinci-medaljen fra Society for the History of Technology. Begrundelsen for den højeste udmærkelse lød, at kun få forskere præsterer så banebrydende videnskabelige resultater inden for feltet i løbet af karrieren.

Og mange andre har været helt enige. To gange har David Nye været indstillet til den prestigefyldte amerikanske Pulitzerpris, som Columbia University står for. I 2009 fik han The Sally Hacker Prize for bedste akademiske bog til et bredt publikum, og i 2015 modtog Nye Dansk Magisterforenings forskningspris.

Selvom David Nye går på pension, fortsætter han som professor emeritus på SDU, og han er selvfølgelig i gang med at forme endnu et nyt forskningsområde inden for amerikanske studier; enviromental humanities. Hans første bog om emnet udkom i september 2017 på MIT Press.

Redaktionen afsluttet: 14.12.2017