Ny professor i medievidenskab

Ny professor med samfundsfaglig profil er ansat ved Medievidenskab. Inka Salovaara-Moring interesserer sig især for digitale medier og spændingsfeltet mellem medier og demokrati

Inka Salovaara-Moring er fra 1. februar 2016 ansat som professor ved Medievidenskab, Institut for Kulturvidenskaber.

Den nye professor bringer en samfundsvidenskabelig vinkel med sig i sit nye job på Medievidenskab, der hidtil hovedsageligt har været humanistisk funderet. Hun har nemlig en socialvidenskabelig baggrund og har i sin tidligere forskning interesseret sig for emner som medier og demokrati og digitale mediers rolle i civil aktivisme.

Inka Salovaara-Moring har en ph.d. i kommunikation og medier fra Helsinki Universitet. Hun har været ansat som forsker og underviser ved Helsinki Universitet og Talinn Universitet. Derudover har hun haft tilknytning til universiteter i både England, USA, Ungarn og Belgien.

International baggrund med dansk kendskab

Hendes baggrund er international, men hun har samtidig et kendskab til Danmark, da hun har været ansat på Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet siden 2011. Her har hun I sin undervisning såvel som i sin forskning beskæftiget sig med digitale medier, digitale kulturer og digital journalistik.

Inka Salovaara-Moring glæder sig til sit arbejde på Syddansk Universitet:

- Jeg ser frem til et godt samarbejde med et hold af dygtige kollegaer og til at dykke dybere ned i kulturen omkring nye medier i den her meget intense fase i mediehistorien teknologisk set. Derudover holder jeg meget af at undervise, og der er ikke noget mere givende end at se de studerende udvikle sig og blive dygtigere, siger hun.

Der er tiltrædelsesforelæsning d. 18. marts kl. 11. Flere informationer kan findes på Institut for Kulturvidenskabers hjemmeside og i SDU’s kalender snarest.

Redaktionen afsluttet: 14.02.2016