Uddannelse, Didaktik og Dannelse
Forskningsprogram under Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab (IDMU)
Formål
Forskningsprogrammet Uddannelse, didaktik og dannelse adresserer såvel grundforskningsspørgsmål som metodiske og empiriske forskningsspørgsmål knyttet til uddannelse, didaktik og dannelse, idet didaktik dækker over såvel almendidaktik som fagdidaktik, og dannelse forstås knyttet både til den formningsproces, hvorved elever dannes til noget eller nogen (skaber en identitet) og til uddannelsesmæssige formål og sociale normer, som man bør stræbe efter som menneske i verden. Som en del af programmet undersøges grænser og koblinger mellem felterne og de forskellige metodiske og teoretiske tilgange som nationalt og internationalt anvendes i studier af uddannelse, didaktik og dannelse. Programmet er således åben for forskellige forskningstraditioner som fx pædagogisk psykologi, pædagogisk sociologi og pædagogisk filosofi.
Didaktik handler om fag og undervisning og involverer altid elever/studerende og lærere/undervisere, men også andre aktører som ledere og politikere og skolen som organisation. Didaktik formes samtidig af tidens politiske og kulturelle værdier og holdninger, og disse værdier og holdninger er – i såvel et aktuelt som et historisk perspektiv – også et centralt opmærksomhedspunkt for programmet. Det er programmets interesse ud fra forskellige vinkler at undersøge både undervisning i bestemte fag, men også bredere i uddannelsessammenhænge og på tværs af uddannelsesprogrammer. Det didaktiske fokus giver i programmet anledning til at undersøge spørgsmål vedrørende uddannelsers formål (hvorfor), indhold (hvad), form (hvordan) og modtager (hvor hvem). Når det kommer til uddannelsernes formål, er der fokus på såvel faglighed som dannelse, begge i såvel et historisk som et aktuelt perspektiv. Det samme gælder for undersøgelserne af uddannelsernes indhold og form, hvor programmets interesse centrerer sig omkring, hvad der historisk og aktuelt er valgt som indhold og form for at indfri uddannelsernes formål. Modtagerperspektivet belyses med fokus på eleverne, hvor der er fokus bredt på deres forståelse, udvikling og trivsel med reference til skolen, men også til de øvrige kontekster som eleverne deltager i.
Udover at være undersøgende på felterne uddannelse, didaktik og dannelse, tematiserer forskningsprogrammet også normative spørgsmål om kvalitet. Både de undersøgende og normative spørgsmål besvares ud fra forskellige perspektiver (elever, lærere og ledelse). Samtidig vil programmet være kritisk og konstruktivt videreudvikle sine forskningsfelter og relationerne mellem dem, herunder også metoder til at undersøge felternes væsentlige spørgsmål.
Forskningsprogrammet er ikke sektorbåret eller -defineret, men kan aktualiseres gennem sektoranalyser, fx af grundskolen, erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser eller videregående uddannelser, og med fokus på transitioner mellem forskellige uddannelsessektorer.
Form
Der afholdes 3 møder per semester
Programmet er inddragende i sin ledelsesform og uddelegerer planlægning og mødeafholdelse til programmets deltagere. Udover fælles vidensopbygning, samarbejder og sparrer programmets medlemmer med hinanden om projekter, publikationer og forskningsansøgninger.
Deltagere
Forskningsprogramleder:
• Ane Qvortrup, professor på IDMU
Primær-deltagere fra IDMU:
• Anke Piekut, lektor
• Eva Lykkegaard, lektor
• Anders Kruse Ljungdalh, lektor
• Torben Spanget Christensen, lektor
• Peter Hobel, lektor
• Anne Bang-Larsen, chefkonsulent
• Fie Rasmussen, adjunkt
• Jessica Wing-Sze Chan, adjunkt
• Louise Rosendal Bang, postdoc
• Cæcilie Ketil Hejl, postdoc
• Jonas Teglbjærg, postdoc
• Rune Lomholt, ph.d.-studerende
• Casper Juul, ph.d.-studerende
• Tim Vikær Andersen, ph.d.-studerende
• Liliana Haydee Nunez Andersen, ph.d.-studerende
• Mathias Kryger, ph.d.-studerende
• Henriette Lenler, ph.d.-studerende
• Camilla Maria Lindskov, ph.d.-studerende
• Anna Dyrberg Stage, videnskabelig assistent
• Tina Warming Thisgaard, videnskabelig assistent
• Kim Rohde, videnskabelig assistent
Sekundær-deltagere fra IDMU:
• Tina Høegh, lektor
• Ditte Caroline von Staffeldt, ph.d.-studerende
• Tascha Brandt Schøsler, videnskabelig assistent
Eksterne deltagere:
• Lotte Dyhrberg O’Neill, lektor ved SDU Universitetspædagogik
• Stefan Ting Graf, docent ved UCL
• Merete Wiberg, lektor ved DPU, Aarhus Universitet
• Frederik Pio, lektor ved DPU, Aarhus Universitet
• Dennis Hornhave Jacobsen, Undervisnings- og udviklingsansvarlig ved Kolding Stadsarkiv