Skip to main content
DA / EN

Uddannelse, didaktik og dannelse

Ane Qvortrup

Email: anq@sdu.dk

Uddannelse, Didaktik og Dannelse

Forskningsprogram under Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab (IDMU)

 

Formål

Forskningsprogrammet Uddannelse, didaktik og dannelse adresserer såvel grundforskningsspørgsmål som metodiske og empiriske forskningsspørgsmål knyttet til uddannelse, didaktik og dannelse, idet didaktik dækker over såvel almendidaktik som fagdidaktik, og dannelse forstås knyttet både til den formningsproces, hvorved elever dannes til noget eller nogen (skaber en identitet) og til uddannelsesmæssige formål og sociale normer, som man bør stræbe efter som menneske i verden. Som en del af programmet undersøges grænser og koblinger mellem felterne og de forskellige metodiske og teoretiske tilgange som nationalt og internationalt anvendes i studier af uddannelse, didaktik og dannelse. Programmet er således åben for forskellige forskningstraditioner som fx pædagogisk psykologi, pædagogisk sociologi og pædagogisk filosofi.

Didaktik handler om fag og undervisning og involverer altid elever/studerende og lærere/undervisere, men også andre aktører som ledere og politikere og skolen som organisation. Didaktik formes samtidig af tidens politiske og kulturelle værdier og holdninger, og disse værdier og holdninger er – i såvel et aktuelt som et historisk perspektiv – også et centralt opmærksomhedspunkt for programmet. Det er programmets interesse ud fra forskellige vinkler at undersøge både undervisning i bestemte fag, men også bredere i uddannelsessammenhænge og på tværs af uddannelsesprogrammer.  Det didaktiske fokus giver i programmet anledning til at undersøge spørgsmål vedrørende uddannelsers formål (hvorfor), indhold (hvad), form (hvordan) og modtager (hvor hvem). Når det kommer til uddannelsernes formål, er der fokus på såvel faglighed som dannelse, begge i såvel et historisk som et aktuelt perspektiv. Det samme gælder for undersøgelserne af uddannelsernes indhold og form, hvor programmets interesse centrerer sig omkring, hvad der historisk og aktuelt er valgt som indhold og form for at indfri uddannelsernes formål. Modtagerperspektivet belyses med fokus på eleverne, hvor der er fokus bredt på deres forståelse, udvikling og trivsel med reference til skolen, men også til de øvrige kontekster som eleverne deltager i.

Udover at være undersøgende på felterne uddannelse, didaktik og dannelse, tematiserer forskningsprogrammet også normative spørgsmål om kvalitet. Både de undersøgende og normative spørgsmål besvares ud fra forskellige perspektiver (elever, lærere og ledelse). Samtidig vil programmet være kritisk og konstruktivt videreudvikle sine forskningsfelter og relationerne mellem dem, herunder også metoder til at undersøge felternes væsentlige spørgsmål.

Forskningsprogrammet er ikke sektorbåret eller -defineret, men kan aktualiseres gennem sektoranalyser, fx af grundskolen, erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser eller videregående uddannelser, og med fokus på transitioner mellem forskellige uddannelsessektorer.

Form

Der afholdes 3 møder per semester

Programmet er inddragende i sin ledelsesform og uddelegerer planlægning og mødeafholdelse til programmets deltagere. Udover fælles vidensopbygning, samarbejder og sparrer programmets medlemmer med hinanden om projekter, publikationer og forskningsansøgninger.

 

Deltagere

Forskningsprogramleder: 
Ane Qvortrup, professor på IDMU

Primær-deltagere fra IDMU:
Anke Piekut, lektor 
Eva Lykkegaard, lektor 
Anders Kruse Ljungdalh, lektor 
Torben Spanget Christensen, lektor 
Peter Hobel, lektor 
Anne Bang-Larsen, chefkonsulent 
Fie Rasmussen, adjunkt 
Jessica Wing-Sze Chan, adjunkt 
Louise Rosendal Bang, postdoc 
Cæcilie Ketil Hejl, postdoc 
Jonas Teglbjærg, postdoc 
Rune Lomholt, ph.d.-studerende 
Casper Juul, ph.d.-studerende 
Tim Vikær Andersen, ph.d.-studerende 
Liliana Haydee Nunez Andersen, ph.d.-studerende 
Mathias Kryger, ph.d.-studerende 
Henriette Lenler, ph.d.-studerende 
Camilla Maria Lindskov, ph.d.-studerende 
Anna Dyrberg Stage, videnskabelig assistent 
Tina Warming Thisgaard, videnskabelig assistent
Kim Rohde, videnskabelig assistent

Sekundær-deltagere fra IDMU:
Tina Høegh, lektor
Ditte Caroline von Staffeldt, ph.d.-studerende
Tascha Brandt Schøsler, videnskabelig assistent

Eksterne deltagere:
Lotte Dyhrberg O’Neill, lektor ved SDU Universitetspædagogik
Stefan Ting Graf, docent ved UCL
Merete Wiberg, lektor ved DPU, Aarhus Universitet
Frederik Pio, lektor ved DPU, Aarhus Universitet
Dennis Hornhave Jacobsen, Undervisnings- og udviklingsansvarlig ved Kolding Stadsarkiv