Pressemeddelelse

SDU holder Forskningens Døgn med bulder og brag

Clement Kjærsgaard styrer en debat om sundhed. Forsangeren fra Ulige Numre giver lige et nummer – eller to. Troldspejlets Jakob Stegelmann fortæller, hvad naturvidenskaben har til fælles med Star Wars. En af de største danske youtubere Rasmus Brohave stiller op til live-interview

I år har Syddansk Universitet 50 års jubilæum, og derfor gør vi særlig meget ud af Forskningens Døgn.

Forskningens Døgn byder på oplevelser for hele familien. Her kan alle interesserede besøge universitetet, få et kig ind i forskernes verden og se, hvordan forskningen præger vores dagligdag.

Kom til Forskningens Døgn på Syddansk Universitet i Odense lørdag den 30. april fra kl. 10 til 16

Vi har planlagt mere end 50 forskellige aktiviteter, der taler til alle aldre. Nogle af aktiviteterne har gæsterne mulighed for at gå til og fra. Andre aktiviteter foregår i bestemte tidsrum, men det vil fremgå af programmet, hvis det er tilfældet.

Grisen og bamsehospitalet kommer igen

Der vil være oplevelser, som er gengangere fra sidste år, fordi de var særlig populære. For eksempel vil en af vores retsmedicinere igen obducere en gris, der vil være tre scienceshows med bulder og brag, og bamserne kan komme på hospitalet. I år har vi endnu flere læger ved hospitalet og en sød sygeplejerske, børnene kan bestille tid ved, så de ikke skal stå og vente.

Bliv klogere på en time

Blandt årets nye indslag er vores masterclasses, som byder på forskere, der fortæller om emner inden for deres kerneområder. For eksempel giver professor Johannes Nørregaard Frandsen provinsen en kærlig omgang, og professor Philippe Grandjean fortæller om, hvordan vi dagligt udsætter os selv og vores børn for påvirkning fra kemiske stoffer uden at vide, hvad det kan betyde.

Oplevelser for alle

Endelig kan både små og store gæster få lov til at bygge en drone, løbe en runde på verdens bedste idrætsanlæg, forbinde en computer med en banan og få en lille smagsprøve på en helt nybrygget øl.

Det bliver sjovt, så gå ikke glip af Forskningens Døgn 2016.

Find det fulde program for aktiviteter på Syddansk Universitet i Odense på sdu.dk/forsk2016

Redaktionen afsluttet: 28.04.2016