Collaboration

Tæt samarbejde mellem Indien og Danmark skal skabe næste generation af Power to X Convertere

Fremtiden for bæredygtig energi er her! Indian Institute of Technology Madras (IIT Madras), Aalborg Universitet og Syddansk Universitet har slået sig sammen i et banebrydende partnerskab med industriens giganter som Danfoss Drives. Sammen driver de projektet 'Efficient Cost-saving Grid Friendly Power to X Converter' (ECoGrif), og som kan ændre økonomien for brint.

Af Sune Holst, , 15-10-2023

Effektive og netvenlige kraftomformere er hjertet i omkostningseffektiv og bæredygtig brintproduktion. Brint spiller en afgørende rolle i en co2-neutral fremtid indenfor transport, industri og energisektoren. Disse omformere øger energieffektiviteten, integrerer problemfrit med elnettet og gør brint økonomisk konkurrencedygtig, og baner vejen for en grønnere fremtid.

"Det er afgørende at træffe hurtige foranstaltninger for at bekæmpe klimaændringer og deres konsekvenser samt sikre adgang til overkommelig, pålidelig, bæredygtig og moderne energi for alle," siger lektor fra Center for Industrielektronik (CIE) i Sønderborg, Ramkrishan Maheshwari.

Ramkrishan Maheshwari er en del af projektet 'Efficient Cost-saving Grid Friendly Power to X Converter' (ECoGrif). Projektet sigter mod at demonstrere den omkostningsbesparende, effektive og netvenlig strømforsyning til elektrolyser, som vil understøtte behovet for kritisk infrastruktur til fremtidige PtX-applikationer.

Brint er afgørende i overgangen til et bæredygtigt, lavemissionsenergisystem. Det kan produceres ved hjælp af vedvarende energikilder som vind- og solenergi, hvor mængden svinger efter vind og vejr. Effektive kraftomformere kan hjælpe med at håndtere de naturlige udsving i disse energikilder og sikre ensartet brintproduktion. Dette er afgørende for at reducere CO2-udledninger inden for transport, industri og energisektoren.

Samarbejde med internationale partnere er en afgørende faktor
ECOGrif-projektet er en væsentlig del af den indo-danske grønne strategiske partnerskab (INDEP), et samarbejde mellem Indiens og Danmarks regeringer for at fremme bæredygtig energiudvikling og adressere klimaændringer. Det blev etableret i 2018 og fokuserer på fire hovedområder: havvind, energimodellering, integration af vedvarende energi og energieffektivitet i bygninger.

Prof. Thomas Ebel, leder af Center for Industrielektronik (CIE), SDU Sønderborg, siger, at det internationale samarbejde øger projektets potentiale for succes.

"Projekter er typisk meget komplekse. Det er ikke muligt at finde den bedste løsning alene. Derfor er det nødvendigt at arbejde som et globalt fællesskab. Dette projekt giver os mulighed for at arbejde sammen for at imødekomme verdens behov. Jeg ved, at det er nogle generelle udsagn, men i lige netop dette projekt er det spot on, og øger chancerne for succes betragteligt."

Projektet blev igangsat i februar 2023 og løber i tre år.

Redaktionen afsluttet: 15.10.2023