Skip to main content

Master i offentlig ledelse

Nærvær i samtaler - samtaler i ledelsespraksis

Formål

Kompetencen til at facilitere og indgå i nærværende og meningsfulde samtaler er central for ledelse. Det gælder både i forhold til at kommunikere opad i ledelseskæden til egne chefer, at samarbejde med lederkollegaer og aktører i omgivelserne, og at motivere og give feedback til egne medarbejdere. Dette fag introducerer til og træner denne kompetence.

 

Det gør vi i to spor. For det første retter vi mod fokus mod selve samtalen. Her vil deltagerne blive introduceret til og trænet i at anvende teori om psykologiske kontrakter, spejling, samtaleteknik og supervision. Et gennemgående element er deltagerens evne til nærvær samtidig med, at denne er opmærksom på mål, følelser og reaktioner i løbet af samtalen. Det handler grundlæggende om via samtaler at kunne træde ind i en andens oplevelsesverden. Det andet spor handler om konteksten for samtalen. Politisk ledelse, magt- og autoritetsrelationer og organisationskultur skaber nemlig både muligheder og faldgruber for samtaler. Deltagerne trænes i at tage dette i betragtning.

 

Det er et meget praksisorienteret fag, hvor vi behandler samtaler som et generelt ledelsesfænomen – der undervises ikke ud fra en bestemt teori om samtaler.

 

Indhold

  • Samtalers forløb
  • Samtaleteknikker
  • Psykologiske kontrakter, spejling og supervision
  • Samtalers betydning for forskellige ledelsesformer
  • Kontekst for samtaler i form af magt, kultur og politik

Fakta om faget

Hvornår?
Forår
Se undervisningsdatoer

Hvor?
Aarhus Universitet

Fagmodul
Ledelsesfag (2,5 ECTS)

Fagansvarlig
Mads Leth Jakobsen

Fagbeskrivelse
Se den her

Pris
7.500 kr.