Guide til det gode netværk

Vi hører det ofte – et godt netværk er guld værd. Men hvad består et ’godt netværk’ egentlig af? Og hvorfor er det vigtigt, at dit netværk ikke ligner dig selv?

Af Maria Slej-Hasselstrøm, , 05-04-2024

Et godt netværk supplerer den viden, du selv har. Og så har et godt netværk, ifølge professor Kim Klyver fra Institut for entreprenørskab og relationsledelse, tre typer af fordele:

Et godt netværk kan:

• give adgang til ressourcer, f.eks. viden, information, hjælp og gode råd.
  • give adgang til nye muligheder, f.eks. at man får inspiration til nye forretningsmuligheder.
  • give legitimitet: netværket kan være døråbner til andre folk og det at kende nogen med ’høj status’ giver legitimitet.
Mød forskeren

Professor på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse. Forsker i iværksættere og SMVer med et specielt fokus på netværk, kriser, kultur, og kønsforskelle.

Kim Klyver forsker i blandt andet netværk og dets betydning, og han fortæller, at vores netværk afspejler det liv, vi har levet, og hvem vi er som personer. Har vi taget flere uddannelser, efteruddannet os løbende, haft forskellige jobs, rejst meget osv., er vores netværk formentlig større end dem, der ikke har.

-Uanset størrelsen på ens netværk kan man stadig med fordel arbejde aktivt med det. Og her er det afgørende at blive bevidst om, hvilke netværksstyrker, man selv har og så prøve at supplere det, fortæller Kim Klyver.

4 kendetegn ved det gode netværk
Hvordan et godt netværk ser ud, afhænger selvfølgelig af situationen. Men forskningen identificerer især fire karakteristika, som kendetegner et godt og effektivt netværk.

• Et netværk skal være stort (dog med en øvre grænse), da større netværk giver adgang til flere ressourcer og forretningsmuligheder.
  • Det skal være heterogent, da folk med forskellig baggrund, viden, og kompetencer, men også holdninger og værdier og forskellige positioner i samfundet er med til at give indspark på forskellig vis.
  • Det indeholder en blanding af både stærke og svage kontakter, da de giver forskellige fordele og muligheder.
  • Det består af mange strukturelle huller, hvilket vil sige, at man har relation til to kontakter, der ikke kender hinanden indbyrdes, og der derfor kan opstå attraktive muligheder.

Hvorfor efteruddannelse giver et unik netværk

En af de områder Kim Klyver peger på som netværksudvidende er uddannelse - især efteruddannelse.

-Her får man et netværk med folk, man har karrieremæssige fælles interesser med. Og tilmed folk på tværs af brancher. Man får nogle værdifulde sparringspartnere, som man lærer at kende gennem gruppearbejde, og det man har erfaret sammen på uddannelsen.

Han uddyber, at der gælder specielt på eksempelvis masteruddannelser, hvor folk kommer med erfaring allerede og derfor kan tilbyde fordele som for eksempel ressourcer og muligheder.

Hør podcast om netværk med Kim Klyver

Læs mere om Kim Klyver