Ugens tilbageblik

Tvillingregister: Kordegnen ville ikke være med

Undervejs har forskerne haft flere udfordringer, når de har samlet data om danske tvillinger

I 1971 lagde universitetet kimen til det, som nu er verdens ældste og mest komplette tvillingregister.

På det tidspunkt flyttede to af hovedkræfterne, professor Mogens Hauge og professor Bent Harvald, nemlig fra København til Odense Universitet. Og de tog registeret med, som egentligt var startet i 1954.

De fortsatte med at udbygge registeret, og det medførte flere pudsigheder.

For mange uægte børn

Bent Harvald har siden fortalt, hvordan han i begyndelsen skrev ud til præsterne i 800 sogne og bad dem gennemgå kirkebøgerne for at finde tvillinger.

En provst i Lolland nægtede at medvirke, mens en kordegn på Rigshospitalet forklarede, at han desværre ikke kunne være med, da der i givet fald ville blive afsløret for mange uægte børn.

Mange år senere stødte forskerne i Odense på et andet problem i arbejdet med at registrere landets tvillinger.

Født i tvillingernes tegn

Nogle tvillinger blev således fundet gennem sessionsregistre, og en sessionsleder havde tilsyneladende misforstået opgaven. I hver fald stod forskerne med en række personer, der ikke var tvillinger – men født i tvillingernes tegn.

Det ændrer dog ikke ved, at registeret i dag har mere end 86.000 par danske tvillinger registreret fra 1870 og frem til nu.

De udgør et enestående materiale, når videnskaben skal finde årsager til sygdomme, fordi forskere både kan trække på enæggede med identiske gener samt tveæggede, der kun har 50 procent identiske gener.

Redaktionen afsluttet: 12.06.2016