Skip to main content
DA / EN
Undervisningsprisen 2023

Jaume Castan Pinos er årets underviser på SDU

Jaume Castan Pinos brænder for at undervise, og han er optaget af at skabe et motiverende og inspirerende læringsmiljø, som vækker de studerendes nysgerrighed og ansporer til kritisk tænkning. Derfor modtager han prisen som årets underviser på SDU.

Af Marlene Jørgensen, , 30-10-2023

SDU kårer hvert år universitetets bedste underviser, og i år tildeles prisen til lektor Jaume Castan Pinos fra Institut for Statskundskab.

Han er uddannelsesansvarlig for European Studies på SDU i Sønderborg og underviser studerende i både Sønderborg og Odense i fagene 'International Politics’, ’Comparative European Politics’ og ’Globale Udfordringer’.

Jaume Castan Pinos modtager prisen, fordi han gør en enorm indsats for at inspirere og involvere sine studerende i undervisningen.

Elsker at undervise

Han er altid optaget af, at undervisningen på samme tid skal være interessant og lærerig, og han gør en dyd ud af at aktivere sine studerende på forskellig vis, f.eks. gennem simulationer, debatter og cases fra praksis.

Selv siger Jaume Castan Pinos om prisen som årets underviser:

- Jeg må sige, at det kom helt bag på mig ... jeg kan stadig ikke forstå det!

- Det betyder virkelig meget for mig at modtage SDU-prisen, fordi jeg elsker at undervise, og jeg bruger ret meget tid (måske endda for meget) på at forberede mine forelæsninger. Men lad være med at sige det videre til min forskningsleder! Prisen betyder også, at mine studerende – både i Odense og i Sønderborg – værdsætter min indsats, og at jeg har formået at hjælpe dem med deres læringsproces. Sidst, men ikke mindst, giver prisen mig et motivationsboost til at fortsætte med at gøre min undervisning endnu bedre og afprøve nye metoder.

Hvad lægger du vægt på i din undervisning?

- For nogle år siden gik jeg ned ad gangen på et universitet (ikke vores, selvfølgelig!), og jeg lagde mærke til, at langt de fleste studerende i undervisningslokalet sad og var aktive på sociale medier, så højdepunkter fra fodboldkampe, spillede onlinepoker ... de fulgte overhovedet ikke med i forelæsningen. Dén oplevelse fik mig til at tænke, at det bør være min førsteprioritet at undgå dette scenarie.

- Men hvordan? For mig at se er de to vigtigste ingredienser at inspirere og engagere de studerende. Det er lettere sagt end gjort ... men det kan lade sig gøre. Jeg tror på, at løsningen ligger i at fokusere lige så meget på, hvordan vi underviser som hvad vi underviser i. I praksis betyder det, at de studerende er min hovedprioritet. Før hver time tænker jeg: ”Hvordan kan jeg gøre dette forståeligt og spændende på samme tid?”. Hvis jeg synes, at en øvelse eller en metode ikke er tilpas interessant eller spændende, dropper jeg den og gør noget andet. Kort sagt: Jeg gør mit bedste for ikke at være kedelig.

- Den vigtigste filosofiske begrundelse bag dette er, at læring og fornøjelse er perfekt kompatible fænomener. Faktisk vil jeg sige, at der er et afhængighedsforhold: Jo mere de studerende nyder undervisningen, desto mere lærer de. Endelig forsøger jeg at gøre mine studerende til aktive deltagere i deres læringsproces gennem simuleringer af virkelige scenarier, debatter, sokratiske dialoger osv. for at engagere dem.

Hvad kan du bedst lide ved at undervise?

- Jeg nyder alle dele af processen, lige fra forberedelsen til leveringen, men der er et meget smukt øjeblik, når de studerende til sidst i en forelæsning er fast besluttede på at knytte nogle kommentarer til emner i forelæsningen, der har inspireret dem på en særlig måde ... dette øjeblik er unikt!

- Jeg kan huske, at jeg tilbage i 2016 holdt en forelæsning om teorier om internationale relationer for en fantastisk gruppe studerende i europæiske studier i Sønderborg. Efter tre stive timer var forelæsningen officielt slut, men vi havde gang i en kollektiv diskussion, som jeg hverken havde forberedt eller forudset. Vi blev sparket ud af lokalet (helt legitimt, for der var planlagt en anden forelæsning), så vi fortsatte samtalen i undervisernes kaffestue i et par timer. Mine kollegaer var måske ikke specielt imponerede, fordi vi forstyrrede deres kaffepauser, men jeg var ret begejstret, husker Jaume Castan Pinos.

Inspirerer både studerende og kolleger

Det kan godt være, at det kom som en overraskelse for Jaume Castan Pinos, at han modtager årets undervisningspris på SDU, men det overrasker næppe de studerende, der har haft ham som underviser i årenes løb.

Som en studerende f.eks. udtrykker det i sin indstilling:

- Jaume har været den bedste underviser, jeg har mødt på både min BA og KA her på SDU. Hans undervisning er den perfekte blanding af forelæsning, gruppearbejde, diskussioner og aktiviteter. Hertil kan man virkelig mærke hans store interesse for faget i alle forelæsningerne - man kan ikke andet end at være interesseret i emner, når han taler om det.

Og læg dertil, at Jaume Castan Pinos’ store engagement og pædagogiske undervisningsformer ikke kun inspirerer hans studerende, men også hans kolleger, der bruger flere af de læringsformater, han har udviklet, i deres undervisning.

Hvad betyder AI for undervisningen?

Et emne, man ikke kommer udenom for tiden, er AI, og Jaume Castan Pinos er godt i gang med at udforske, hvordan AI kan bruges i undervisningen, og hvilke udfordringer og muligheder det indebærer.

- Dette er alle spørgsmåls moder i øjeblikket. Min personlige mening er, at vi, samtidig med at vi anerkender de udfordringer, det giver, bør udforske de muligheder, som AI giver os i forbindelse med undervisning. Dette lyder måske som en kliché, men vi kan simpelthen ikke bruge strudsemetoden og lade som om AI ikke er der. Min gode ven Mark Friis Hau fra Københavns Universitet går forrest med at introducere indsigt inden for AI i undervisningen – og jeg lærer rigtig meget af ham.

- Jeg er begyndt at eksperimentere med det i forbindelse med studerendes opgaver, hvor de skal sammenligne og lave krydshenvisninger mellem AI-genereret materiale og videnskabelige artikler. Så langt, så godt, men selvfølgelig er det stadig småbitte skridt, fortæller årets underviser.

Jaume Castan Pinos fik overrakt undervisningsprisen ved SDU’s årsfest den 27. oktober.

SDU's undervisningspris

Undervisningsprisen tildeles en underviser, der yder en særlig indsats og udviser et stort engagement i sin undervisning. I indstillingen kan der lægges vægt på faglige, pædagogiske og didaktiske kvalifikationer såvel som personlige egenskaber.

Se mere om prisen og tidligere modtager her:

Fem priser for undervisning

Prisen som årets underviser 2023 er ikke den eneste anerkendelse, Jaume Castan Pinos har modtaget for sin ekstraordinære undervisningsindsats. Faktisk er SDU-prisen hans femte i rækken.

Tidligere på året fik han tildelt Det Samfundsvidenskabelige Fakultets undervisningspris.

Både i 2014 og 2019 blev han kåret som den bedste underviser på SDU i Sønderborg.

Endelig fik han i 2013 prisen for det bedste pædagogiske projekt i forbindelse med sit pædagogikum.

Og nu har han også fået prisen som årets underviser på SDU.

Redaktionen afsluttet: 30.10.2023