Ny bog

Kongelig bogleverandør

En kongelig modtagelse. Det har adjunkt og ph.d. ved Institut for Historie Rasmus Glenthøj fået i anledning af sin antologi om forholdet mellem Norge og Danmark. I januar i år fik han æren af at overrække værket til Hendes Majestæt Dronning Margrethe på Amalienborg.

Rasmus Glenthøj hos dronningenDronningen har nemlig vist stor interesse for Glenthøjs bog Mellem brødre, som behandler det særlige bånd mellem Danmark og Norge – et bånd, som i 400 år betød fælles hovedstad, administration, universitet, flåde, kirke og kongehus.

Den nye bog, som Rasmus Glenthøj både har redigeret og skrevet til, bygger ligeledes på et samarbejde imellem de to lande. Den indeholder bidrag fra både norske og danske forskere og har fået statslig støtte fra begge lande.

Under besøget fik Rasmus Glentøj anledning til en samtale med majestæten, der er historisk interesseret.

- Vi talte om måden, vi anskuer vores historie på i Danmark og Norge. For begge lande gælder det, at vi har nogle stærke nationale narrativer, men ikke en særlig tydelig fælles fortælling. Og det på trods af 400 års forening med bl.a. fælles kongehus. Så der var mange interessante ting at snakke om, siger han.

Starstruck

Selvom Rasmus Glentøj i forbindelse med sin forskning er vant til at færdes i officielle kredse, kunne han dog ikke undgå at få lidt svedige håndflader under besøget.

- Jeg må indrømme, at jeg blev en anelse starstruck, så der gik lidt tid, før jeg rigtigt kom ind i spillet, siger han.

Men det er faktisk ikke første gang, Rasmus Glentøj får kongelig anerkendelse for sit arbejde. I 2014 modtog han Den Kongelige Norske Fortjenstsorden for sit virke for dansk-norsk samarbejde.

- Anerkendelse for et stykke fagligt arbejde er altid rart, også når den kommer fra kongehuset, siger han.

Redaktionen afsluttet: 15.02.2017