Ny bog

Findes den store europæiske roman?

Amerikanerne har de store amerikanske romaner, som fortæller, hvem de er. Men hvad har europæerne i disse krisetider for Europa? I ny antologi går 16 SDU-forskere på jagt efter de store europæiske romaner. Antologien præsenteres på et åbent seminar 3. marts.

16 SDU-forskere søger i nye bøger efter Den store europæiske roman i den nye antologi Europæiske romaner efter årtusindskiftet, og spændvidden er stor.

I tid bevæger vi os fra Umberto Ecos middelalderfortælling Baudolino til Kazuo Ishiguros sci-fi-dystopi om menneskelig kloning i Slip mig aldrig. Geografisk fra Istanbuls gader i Orhan Pamuks Uskyldens museum til Østfronten set fra en SS-officers perspektiv i Jonathan Littels De velvillige. Og i omfang fra Julian Barnes kortroman Når noget slutter til Karl Ove Knausgårds seksbindsværk Min kamp.

Antologien vidner således om en stor diversitet i europæisk litteratur. Men rejser også spørgsmålet: findes Den store europæiske roman?

Den store europæiske roman

Netop det er udgangspunktet for antologiens tilblivelse. Medredaktør Peter Simonsen, professor ved Institut for Kulturvidenskaber, forklarer:

- Den europæiske roman findes ikke, fordi der er ikke nogen, som taler om den. Hverken blandt forskere eller forfattere. I modsætning til eksempelvis Den store amerikanske roman, som den, der skal fortælle amerikanerne, hvem de er. I Europa har man ikke været interesseret i at opdyrke en sådan fælles kulturel identitet, og derfor har man ikke italesat en europæisk roman.

Europæisk krise giver anledning til nye analyser

Når Peter Simonsen i samarbejde med sine kolleger fra Institut for Kulturvidenskaber alligevel har valgt at undersøge, hvad den europæiske roman er, skyldes det bl.a. den aktuelle situation i Europa.

- Europa er i stor krise, og derfor er spørgsmålet om den europæiske identitet blevet aktuelt, siger han.

Antologiens analyser forholder sig dog ikke direkte til det europæiske identitetsspørgsmål.

-  Det er op til læseren selv at drage den slags konklusioner. Men vi kaster nogle ledetråde ud, når vi inddeler romanerne efter kategorier. Nogle kredser om erindring og historie, andre om forholdet mellem autofiktion og virkelighed, og andre igen om politik, ideologi og måden, vi lever vores liv på i forhold til eksempelvis sundhed.

Tilbage til spørgsmålet, om Den store europæiske roman findes, giver Peter Simonsen det, han selv kalder et rigtigt humanist-svar: ja og nej.

- Der findes måske ikke én stor europæisk roman, men mange forskellige. Og det kan jo også være en pointe i sig selv. At vi skal huske på Europas forskelligheder og nødvendigheden af at forstå hinanden på tværs af sprog og kulturer.

Er du interesseret i et uddybet svar på dét spørgsmål og et indblik i antologiens analyser, så afholder Institut for Kulturvidenskaber et åbent seminar i anledning af udgivelsen. Her vil fire af bogens bidragydere fortælle om deres valg af roman og indføre publikum i deres analyse.

Seminaret foregår fredag 3. marts kl. 13-16 i U47. Se programmet her

Antologien, som er skrevet så både studerende og andre litteraturinteresserede kan være med, kan desuden købes i universitetsforlagets boghandel

Redaktionen afsluttet: 22.02.2017