Professor i amerikanske studier hædret med pris

Med drivkraft i sin fascination af teknologiske vidundere i Amerika har professor David Nye sat spot på amerikansk identitet og amerikanske samfundsforhold. Han bliver nu hædret med Dansk Magisterforenings forskningspris.

Det er et langt virke inden for teknologihistoriske og kulturelle studier, der indbringer professor David Nye Dansk Magisterforenings forskningspris.

På baggrund af en indstilling fra kolleger er han blevet tildelt forskningsprisen inden for Humaniora og Samfundsvidenskab, som udgør 50.000 kroner.

Gennem sin forskning og omfattende publicering har David Nye afdækket betydningen af elektrificeringen af det amerikanske samfund, af energiforbrug og af samlebåndets sociale betydning og konsekvenser for amerikansk kultur og sociale udvikling. På identitetsområdet viser han hvordan mennesket gennem brug af teknologi i alle afskygninger fremmer forestillinger om, hvad der kan være muligt, problematisk og ønskværdigt.

Identitet i høje bygninger

Han har blandt andet skrevet bogen American Technological Sublime, hvor han ser på den amerikanske identitetsskabende teknologi.

- Amerikanerne har ikke kunnet skabe en identitet på baggrund af en lang historie, sådan som europæerne kan. Og så må man jo skabe det på anden vis. Og det har amerikanerne fra cirka 1810 til 1940 gjort gennem deres evner til at bygge høje bygninger, en jernbane i særklasse og kæmpestore dæmninger, siger David Nye.

I øvrigt er den tid er nu ved at være forbi, idet resten af verden for længst har bygget højere og større, tilføjer han.

Med bogen When the lights went out har han påvist, hvordan mennesket er blevet mere og mere afhængigt af lys via strøm. Gennem en historisk gennemgang af store strømsvigt i USA sammenholder han samtidens reaktioner på det manglende lys – og viser hvordan vi har bevæget os hen mod afhængighed af strøm.

Eksempelvis hvordan man i 1965 gik ud på gaden og havde en fest og fik det bedste ud af det, mens et stort strømsvigt i New York i 2003 gjorde indbyggerne bange, fordi de frygtede for endnu et terrorangreb.

Belysningens historie

David Nye kom til det daværende Odense Universitet i 1982 som udenlandsk lektor og efter en kort ophold på KU kom igen som professor in 1992 og har været med i opbygningen af Center for Amerikanske Studier, som i dag har mere end 200 studerende.

I dette efterår skal han blandt andet på forskningsophold på University of Virginia, hvor han blandt andet skal indsamle materiale til sin nye bog, der handler om belysningens historie fra 1820 til cirka 1920.

Igen er det hans fascination af amerikanernes brug af teknologi, der er drivkraften.

- Der er altid meget mere lys i USA end i for eksempel Danmark. Hvorfor er der denne forskel? I Odense ligger domkirken midt i centrum, og der er ingen, der kunne forestille sig, at den var sat til med blinkende skilte. I USA er centrum aldrig en domkirke, men typisk en forretning eller en skyskraber, hvor der er masser af lys, enten i form af reklamer eller kontorlys, forklarer han.

Redaktionen afsluttet: 28.08.2015