fra hjemmekontoret

Hallooooo, er I der?

Tau Lenskjold, lektor ved Institut for Design og Kommunikation, har denne uge haft travlt med at omorganisere en studietur til onlinebesøg og interviews. Og så var læringskurven stejl, før hans onlineundervisning på Designstudier kom op at køre.

Fortalt til Susan Grønbech Kongpetsak, suko@sdu.dk

Torsdag 19. marts

Den første uge af nedlukningen havde jeg seriøse tekniske problemer, de studerende havde svært ved at høre mig, og jeg skulle virkelig vænne mig til at tale ind i et helt dødt rum, fordi lyden slår til og fra. Så jeg spurgte virkelig meget til, om de studerende kunne høre mig.
Torsdag brugte jeg noget tid på at kontakte min teleudbyder for at få noget mere båndbredde og få afklaret, om det var i min ende, der var problemer, eller systemerne bare var pressede.

De studerende havde også et ønske om, at jeg skulle bruge Zoom i stedet for Skype Business, så jeg ringede til Christopher Kjær fra SDU Universitetspædagogik for at drøfte, hvilke programmer, der kunne anbefales og endte med at skifte til Zoom.

Et af de vigtige elementer i min undervisning på to kandidatfag på Designstudier er to dages studietur til København, hvor de studerende får indblik i, hvordan dansk design er organiseret. Den studietur skulle vi have været på tirsdag-onsdag i næste uge. Så jeg brugte også en del af torsdagen på at prøve at reorganisere studieturen. Det lykkedes så langt, at vi nu arrangerer et onlinebesøg hos Dansk Design Center og så få de studerende en opgave med at lave fælles vidensindsamling online blandt de andre design-aktører, vi skulle have besøgt.
Det har taget betydeligt mere tid at få omlagt undervisningen, end jeg forventet.

Fredag 20. marts

Min plan for dagen var at forberede min undervisning til mandag og få prøvet Zoom af. Men jeg har to børn i skole og en i børnehave, så der gik rimelig meget hjemmeskole i den. Den store på 13 år er selvkørende, men ham på 10 år blev ramt af rimelig meget indekuller. Han er virkelig ikke særligt motiveret for undervisningen, og mange af hans opgaver, kan han ikke lave uden at der skal være en voksen til at hjælpe. Så jeg fik sendt en mail til lærerne med et forslag om, at nogen af opgaverne skal kunne løses af børnene uden mandsopdækning. Lærerne er næsten for overambitiøse i den her situation.

Lørdag 21. marts

Det er en underlig fornemmelse, at hverdag og weekend kommer til at ligne hinanden, så vi gør ret meget ud af at få forskellige ritualer til at fungere, så der er nogle små ting, vi gør sammen i denne tid. For eksempel har min kone en tæt kollega på Vesterbro, der hver aften trækker sit klaver ud på altanen og spiller to sange, som livestreames ud til alle dem, der ikke bor i hendes gård. Man kan også ønske sange, som hun skal spille. Det hygger vi med at se hver aften, vi skal jo også lige høre om det er vores sange, som bliver spillet.

Vi bor i lejlighed i København, og man kan bare mærke, hvordan den bliver mindre og mindre i løbet af dagen, når vi alle fem er hjemme. Lige nu er vi stærkt misundelige på dem, der har haver, men heldigvis har vi altan. Lørdag pakkede vi os godt ind og satte os ud på altanen og fik sol i kinderne og bagefter lånte vi en bil og tog en tur i skoven.

Søndag 22. marts

Vores to store børn var ude søndag, så både min kone og jeg fik arbejdet og indhentet det, vi ikke nåede i fredags. Jeg fik prøvet Zoom af, lavet slides og arrangeret et breakoutroom på Blackboard, hvor de studerende kunne arbejde i grupper mm.

Mandag 23. marts

Så begynder vi at være tilbage til normalen. Næsten. For vi kunne stadig ikke få teknikken til at fungere, da vi gik i gang med undervisningen 9.15. Heldigvis gik det meget bedre, da vi loggede på igen kl. 10. Nu fungerede det hele faktisk tæt på normal undervisning, og jeg sørgede for at optage lyden undervejs, så forelæsningen blev dokumenteret.

Det er rigtig fint at få sig nogle erfaringer med online-undervisning, men jeg skal stadig lige vænne mig til, at jeg ikke har det personlige møde med de studerende. Jeg mangler at kunne se om de er med eller keder sig, så jeg kan tilrette min undervisning efter, hvordan de modtager den. Til gengæld får vi alle nogle mærkelige indblik i folks private rum, hvor kærester og børn pludselig deltager, men sådan er det jo bare i denne tid. Jeg håber, at denne periode med meget digital kontakt vil lære os, at det personlige møde gør en stor forskel.

Tirsdag 24. marts

Jeg havde undervisning 9-12, som fungerede upåklageligt. Bagefter havde jeg lagt en række speciale-vejledninger ind som Skypemøder. Jeg har gjort det nogle gange før, men de studerende har ofte en del modstand overfor det, selvom de er de digitalt indfødte… Det fungerede udmærket med vejledning på den måde, der var mange spørgsmål i forhold til nedlukningen. Hvordan får man indsamlet empiri til specialer? Hvad med bøger, de studerende ikke havde nået at få fra biblioteket. Så vejledningerne handlede meget om betrygge de studerende i, at de ikke skulle være bekymrede. Det er fint at aflevere specialet til tiden, men der er mulighed for at søge om udsættelse, hvis det brænder på.

En særlig luksus ved at være hjemme, er at man kan bage en masse, mens man arbejder. Så selvom jeg havde fuldt program med undervisning og vejledninger, så fik jeg bagt rugbrød i dag.

Redaktionen afsluttet: 27.03.2020