SDU Lyd

Tankegang

Tankegang handler om psykologi. I hver episode taler vi med en forsker fra Institut for Psykologi om de temaer og emner, de beskæftiger sig med i deres forskning. Fælles for de enkelte episoder er, at grundlaget for dem er mange-årig forskning i emnerne. Vi taler derfor med forskerne ud fra et forskningsperspektiv – hvad har deres forskning bevist, og hvordan kan vi bruge forskningen efterfølgende i vores hverdag? – men vi gør det, så alle kan få udbytte af det. Det er ikke nødvendigt at have forudsætninger indenfor hverken psykologi eller forskning for at forstå det.

Tankegang

• Accept

I denne episode taler vi om accept af ulykken og de ofte langvarige konsekvenser, ofrene for en ulykke kan føle. Anders Aaby er Ph.D. og ansat som adjunkt på Institut for Psykologi, og han er samtidig ansat på Specialhospitalet for Polio- og Ulykkespatienter. Hans Ph.D.-afhandling tager netop udgangspunkt i begrebet accept i forbindelse med en livsændrende ulykke.

• Ensomhed

Gæsten i denne episode er Julie Christiansen, der er psykolog, Ph.D. og adjunkt på Institut for Psykologi på Syddansk Universitet. Hun har netop gennemført et stort forskningsprojekt om ensomhed og social isolation, og hun fortæller om, hvilke helbredsproblemer ensomhed kan medføre – både fysisk og psykisk – og om hvordan man kan identificere ensomhed, og hvordan man kan afhjælpe problemet.

• Når hjertestop rammer hjernen

Anders Wieghorst, psykolog og Ph.D.-studerende på Institut for Psykologi på Syddansk Universitet fortæller om sit forskningsprojekt, der hedder Hjernetjek efter Hjertestop. Projektet handler om, hvordan man får identificeret de kognitive udfordringer et hjertestop kan have medført, så man kan handle på dem tidligt, og ad den vej måske undgå stress, overbelastning, depression og i værste tilfælde (alt for) tidlig tilbagetrækning.

• Partnervold mod kvinder

Ph.D. og adjunkt på Institut for Psykologi på SDU, Sarah Bøgelund Dokkedahl er gæst i denne episode af Tankegang. Her taler hum om, hvilke former for vold, kvinder udsat for partnervold oplever, hvordan PTSD rammer nogle af dem og hvilke konsekvenser det har, og om, hvordan skyld og skam, når de fx ’fryser’ i voldssituationer forværrer deres psykiske tilstand.

• Smerte

Tonny Elmose Andersen er professor i smerte-psykologi ved Institut for Psykologi på Syddansk Universitet, og i denne episode fortæller han om, hvad der sker i hjernen, når vi oplever smerte, hvordan vi selv kan være opmærksomme på, hvad der sker – og hvordan man måske kan lære at leve med det, der for nogle er næsten ubærligt; kroniske smerter.