Perspektiv

Fremtidskuglen

Ingen ved, hvad fremtiden bringer, men nogen har en bedre forudsætning for det end andre.

I denne podcastserie vil nogle af de ypperste forskere fra Syddansk Universitet dele, hvad de ser ude i horisonten. Hvordan ser vores fælles fremtid ud, når de på baggrund af deres forskning, ser ind i fremtidskuglen?

Fremtidskuglen

• 8. En verdensorden i forandring

Hvis du er trænger til et optimistisk blik ind i fremtiden, hvor nogle af de spændinger, vi ser lige nu mellem verdens stormagter, kun er et lille skvulp på vejen mod verdensfreden, så skal du ikke lytte til denne podcast. Hvis du derimod gerne vil have konkretiseret og nuanceret din fornemmelse af, at vi lever i en brydningstid, kan du trygt lytte med. Trine Flockhart er professor i international politik, og hun ser at nogle af de tektoniske plader i verdensordnen bevæger sig lige nu. Hvad er det, hun kigger efter for at nå frem til den konklusion? - ogja, er vi på vej mod tredje verdenskrig? Det bliver du klogere på, når hun ser ind i fremtidskuglen.

• 7. På opdagelsesrejse ind i kvantemekanikken

N. Asger Mortensen er på en form for opdagelsesrejse ind i vores fælles fremtid. Han forsker nemlig i kvantemekanik, der potentielt kan danne grundlaget for fremtidens kvanteteknologier og omforme hele vores samfund. Kvanteforskning kan være vanskeligt at forstå. Det er noget med lys og noget med stof, og potentialet er enormt og ses som et vigtigt element i udviklingen af de meget imødesete kvantecomputere. N. Asger Mortensen gør dig klogere i denne podcast, når han ser ind i fremtidskuglen.

• 6. Den grønne omstilling koster en kop kaffe mindre om ugen

En grøn omlægning af det danske energisystem vil koste os 40 kr. om ugen - det er, hvad en kop kaffe koster på Starbucks. Sådan lyder budskabet fra professor Henrik Wenzel, der bruger en stor del af sin vågne tid på at analysere og forske i grøn omstilling. Han er faktisk ganske optimistisk, når det kommer til at gøre vores energiforsyning bæredygtig, så længe der er politisk vilje til at gennemføre den. Han har derfor heller ikke svært ved at komme med konkrete bud på, hvordan en fremtid baseret på vedvarende energi kan se ud, når han ser ind i fremtidskuglen.

Vært og tilrettelæggelse: Henrik Baastrup Aagaard

• 5. Hvordan bliver vores børn kreative, empatiske og kritisk tænkende væsner?

Det er en dyster fremtid, der toner sig frem i horisonten, hvis vores folkeskole forsætter ad den vej, den følger i dag, mener lektor og forsker Sarah Bro Trasmundi. Vi spørger hende, hvordan et nyt skoleliv for eleverne ville se ud, hvis hun skulle forme det ud fra den forskning, hun bedriver og kender til. Lyt med, når Sarah Bro Trasmundi ser ind i fremtidskuglen og forsøger at skitsere en fremtidig folkeskole.

• 4. Jagten på mørkt stof

I starten af 70’erne viste det sig, at det, vi troede, vi vidste om verdensrummet, var mildest talt utilstrækkeligt. De fysiske love, som vi kendte dem, kunne ikke forklare dét, som stadigt mere sofistikeret udstyr observerede. Der må være noget derude, som vi ikke har fundet endnu. “Noget”, som er blevet døbt: Mørkt stof. Da dette partikelfysiske fænomen endnu ikke er observeret, er det sådan set kun fantasien, der sætter grænser for mørkt stofs potentiale, den dag man finder det. Professor Mads Toudal kaster lys over mysteriet om mørkt stof, og hvad potentialet kunne være, når han ser ind i fremtidskuglen.

Vært og tilrettelæggelse: Henrik Baastrup Aagaard

• 3. Hvordan får du serveret dit nyhedsfix i en fragmenteret medieverden?

Hvordan vil vi i fremtiden få serveret vores daglige nyhedsfix, når TV’et, radioen og avisen er ved at blive udfaset af nye digitale muligheder? Hvad betyder det for den demokratiske samtale i vores samfund, at nyhedsstrømmen, og dermed også vores fælles bevidsthed om samfundets gang, bliver mere og mere fragmenteret? Det er nogle af de spørgsmål, vi skal omkring, når medieforsker Lene Heiselberg skal se ind i fremtidskuglen.

Vært og tilrettelæggelse: Henrik Baastrup Aagaard

• 2. Kan det døde gøres levende?

At gøre det døde levende lyder umiddelbart som noget, der hører til i en fortælling om zombier eller andet gruopvækkende, ikke desto mindre er det lige præcis, hvad professor Steen Rasmussen forsker i - men Steen er bestemt ingen dr. Frankenstein, og det kunstige liv, han arbejder på at skabe, vil ikke tage form som et monster, men derimod som ny teknologi, der går i samspil med vores planet, frem for at arbejde imod dens naturlige kredsløb.

Vært og tilrettelæggelse: Henrik Baastrup Aagaard

• 1. Hvor gamle kan vi blive?

Vil vi fortsætte med at blive ældre og ældre? Eller er der en biologisk stopklods, der vil bremse den mere eller mindre konstante øgning af middellevealderen, vi har oplevet i de sidste mange generationer? Gør det noget ved vores samfund, at en større og større del af vores medmennesker er gamle? Det er nogle af de spørgsmål, vi skal omkring, når professor Kaare Christensen skal se ind i fremtidskuglen.