Anne Loft

Portrætfoto af Anne Loft

Af Birgitte Svennevig, birs@sdu.dk

Hvorfor blev du forsker?

Jeg har altid været interesseret i, hvordan kroppen fungerer og hvad der går galt, når den ikke fungerer optimalt. Og så har jeg nok altid været lidt mere ’nørdet’ og detaljeorienteret end mine jævnaldrende venner, hvilket er rigtige gode egenskaber at have som forsker.

Hvad overvejede du ellers at blive?

Jeg har været professionel håndboldspiller - også sideløbende med, at jeg studerede på universitetet. Det er jo ikke direkte relateret til forskningen, men jeg har alligevel fået nogle værdifulde værktøjer med herfra, som jeg kan bruge i min hverdag nu.

Hvad er du mest optaget af for tiden?

Jeg er ved at starte en ny forskningsretning op, hvor jeg vil undersøge fedtvævets betydning for udviklingen af bl.a. hjertekarsygdomme. Jeg håber, at nye samarbejder - både på tværs af forskellige institutter på SDU og med internationale partnere - vil give projektet en spændende tværfaglig vinkel.

Hvad er det største, som er sket inden for dit felt?

Selvom det ikke er direkte relateret til mit specifikke forskningsfelt, synes jeg, det har været imponerende at følge, hvor hurtigt Covid-19 vaccinerne er blevet udviklet - især de vacciner, som bygger på mRNA-teknologien. Dette har kunnet lade sig gøre, fordi grundforskere i årtier har udviklet metoder og teknologier, som har bidraget til den gradvise fremgang, som nu er med til at redde millioner af menneskeliv.

Hvordan håber du, at andre kan få gavn af din forskning?

Jeg håber jo ultimativt, at min forskning kommer til at gavne folkesundheden. Ved at belyse de mekanismer, som ligger til grund for sygdomsfremkaldende processer, beskriver vi jo potentielt fremtidige mål for lægemidler. Det bliver ikke mig, som kommer til at udvikle lægemidler, men andre kan forhåbentlig videreudvikle på den viden, jeg genererer.

Hvilket andet felt fascinerer dig mest?

Jeg synes, idrætsfysiologi er vildt spændende, også forskning, der omhandler at forstå hvordan topatleter yderligere kan forbedre deres præstationer og træningsmetoder. Og så er motion jo også virkelig et vigtigt værktøj til at forhindre udviklingen af stofskiftesygdomme som fedme og diabetes.

Hvad har du på dit kontor, som de færreste har?

Jeg deler kontor med min mand, som er adjunkt på Institut for Biokemi og Molekylærbiologi. Mange kan ikke forstå, at vi kan holde ud at sidde sammen hver eneste dag, men det er nu for det meste meget belejligt og giver mange gode diskussioner - også af videnskabelig karakter. Og vi sidder trods alt med ryggen til hinanden…

Hvem beundrer du mest?

Indenfor forskningsverdenen beundrer jeg mine mange dygtige kollegaer, som virkelig brænder for det, de laver, og som arbejder hårdt for at opnå deres mål. Det er fantastisk at opleve, når nogle lykkes med noget, som de har kæmpet for i lang tid.

Hvad laver du , når du ikke forsker?

Jeg bruger en del tid i den lokale håndboldklub i Højby, hvor jeg træner min søn på tre og datter på syv. Det frivillige foreningsliv er fantastisk og har nogle værdier, som jeg gerne vil videregive til mine børn.

Gå tilbage til Mød vores forskere

SDU Kommunikation Syddansk Universitet

• Campusvej 55