Adam Cohen Simonsen

Portræt af Adam Cohen Simonsen

Af Birgitte Svennevig, birs@sdu.dk

Hvorfor blev du forsker?

Som barn skilte jeg ure og andre ting ad for at opdage, hvordan de virker. Forskning er for mig en forlængelse af den samme nysgerrighed. Og så har jeg været så priviligeret at kunne gøre det til mit arbejde.

Hvad overvejede du ellers at blive?

Politibetjent - særligt den slags, som opklarer komplicerede forbrydelser og mordgåder. Der er noget ved politiarbejdet, som ligner forskning i den forstand, at det handler om at finde sandheden ud fra en masse forskellige spor. Men det er nok ret heldigt for både politiet og mig, at den drøm ikke blev til virkelighed.

Hvilket spørgsmål vil du allerhelst finde svar på?

I min gruppe arbejder vi med kolleger i bl.a. Kræftens Bekæmpelse på at opklare, hvordan celler reparerer huller i deres ydre membran, når den bliver skadet. Vi er på jagt efter fysiske mekanismer for membran-reparation, dvs. svar på spørgsmålet: Hvordan foregår reparationen af et hul i en cellemembran på molekylært niveau? Vi har gjort fremskridt i de senere år, men mangler stadig en del af svaret. Hvis mekanismen kan opklares, åbner det mulighed for udviklingen af nye behandlingsformer for en række sygdomme.

Hvad er det største, som er sket inden for dit felt?

Opfindelsen af flere forskellige mikroskopi-teknikker, som er fundamentet for det meste af min forskning i biofysik. Det er teknikker, som gør det muligt at se biologiske strukturer på nanoskala og følge deres variation i tiden. I min forskning bruger vi eksempelvis atomar kraftmikroskopi (AFM) og flere optiske teknikker. Ofte er tekniske fremskridt fundamentet for store videnskabelige opdagelser.

Hvordan håber du, at andre kan få gavn af din forskning?

Jeg håber, nogle af vores resultater kan bruges i fremtidige behandlingsformer for eksempelvis kræft. Min forskning er dog meget grundlæggende, og anvendelserne ligger et stykke ud i fremtiden. Jeg håber også, at andre forskere kan bruge mine resultater som grundlag for nye opdagelser.

Hvilken anden forsker beundrer du mest?

Fysikeren John Bardeen (1908-1991). Han er den eneste, som har modtaget to nobelpriser i fysik, men er alligevel relativt ukendt, fordi han ikke kunne lide opmærksomhed. Han var medopfinder af transistoren -måske en af de vigtigste opfindelser overhovedet i historien. Bardeen er vældig fascinerende, fordi han udfordrer den traditionelle opfattelse af et geni.

Hvilken anden person ville du helst være?

En stor kunstner, musiker eller sportsmand. Mennesker med enestående evner er altid fascinerende. Men jeg er nu også nogenlunde tilfreds med at være mig selv.

Hvad er din største styrke og din største last?

Styrke: At analysere et problem og pege på løsninger og muligheder. Last: Jeg er måske lidt for ivrig efter, at alt skal gennemføres på min måde. Og så elsker jeg chokolade.

Hvad laver du i fritiden?

Synger i klassisk kor og spiller også lidt på mit flygel. Det bliver dejligt, når korsang igen bliver muligt efter corona. Jeg kan også lide at designe og bygge møbler, når der er tid til det.

I hvilket land tilbringer du helst en ferie?

Italien er et dejligt land. Forhåbentlig kan jeg en dag besøge Japan som jeg endnu har til gode.

Gå tilbage til Gæstehjørnet