Hæder

EliteForsk-pris til SDU-forsker med hang til mikrober

Amelia-Elena Rotaru, professor ved Biologisk Institut på SDU, er en af fem yngre forskere i international særklasse, som i dag modtager den prestigefyldte EliteForsk-pris fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Amelia-Elena Rotaru faldt pladask for mikrobiologien allerede som 16-årig, da hun læste klassikeren Microbe Hunters med inspirerende historier om store videnskabsfolk inden for mikrobiologien.

I dag er hun selv en af verdens førende mikrobejægere, og på Biologisk Institut på SDU har hun sin egen forskningsgruppe, der udforsker en særlig gruppe mikroorganismer, som kan producere klimagassen metan.

Mikroorganismerne, kaldet arkæa, spiller en betydningsfuld rolle i livet på jorden – og har formentlig gjort det i milliarder af år.

Mikroberne kan lagre grøn strøm

Amelia-Elena Rotaru og hendes gruppes banebrydende forskning har skabt helt nye indsigter i mikroberne og deres samspil med bakterier, har samtidig potentiale til at bidrage til den bæredygtige omstilling.

- Der er meget stor interesse for at anvende vores resultater, fordi vi nu ved, at mikroorganismerne kan lagre grøn strøm. Derudover kan de bruges i biogas-produktion til at omdanne CO2 til metan, som efterfølgende kan bruges til CO2-neutrale brændstoffer, fortæller hun.

I eftermiddag hædres Amelia-Elena Rotaru med en af årets fem EliteForsk-priser for sin fremragende forskning ved et arrangement i København.

Se mere om EliteForsk-prisen 2024

Kort om EliteForsk-prisen

• Hvert år hædres fem af Danmarks dygtigste og mest talentfulde forskere med EliteForsk-prisen, som uddeles af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
  • EliteForsk-priserne uddeles for 18. gang i år og blev uddelt første gang i 2007.
  • EliteForsk skal synliggøre forskerne som rollemodeller og vække nysgerrighed og begejstring for videnskab hos studerende og yngre forskere.
  • Hver EliteForsk-pris er på 1,2 millioner kroner. En million er øremærket til prismodtagerens forskningsaktiviteter, og de 200.000 er en personlig hæderspris.
  • Ved prisuddelingen mandag modtager 18 talentfulde ph.d.-studerende også rejsestipendier på hver 200.000 kroner som bidrag til, at de kan rejse ud til nogle af de bedste forskningsmiljøer i verden.
Redaktionen afsluttet: 26.02.2024