Når svaret skal findes hos de døde

Skalpel eller CT-scanner? Doktorafhandling analyserer en af retsmedicinernes nyeste værktøjer

I mere end 20 år har Peter Mygind Larsen omhyggeligt ladet skalpellen løbe fra brystben til skamben på den døde, undersøgt alle organer, nærstuderet hver mistænkelig plet og forsigtigt syet huden sammen igen.

Hvor mange gange stak morderen med sin kniv, hvor ramte knivstikkene, og havde offeret forinden fået et slag i ansigtet?

Peter Mygind Leth er er vicestatsobducent ved Retsmedicinsk Institut på Syddansk Universitet, og en stor del af hans arbejde består i at obducere trafikdræbte, mordofre og uforklarligt døde.

Spørgsmålet er imidlertid, om obduktioner altid giver de bedste resultater, og Peter Mygind Leth har netop forsvaret en doktorafhandling, hvor han vurderer fordele og ulemper ved at lade den afdøde gennemgå en CT-scanning.

900 scanninger gennemgået

Peter Mygind Leth har gennemgået 900 scanninger for at vurdere metoden.

- Når vi skal undersøge mennesker, der er døde af kvæstelser, giver scanneren ofte et mere præcist overblik.  Eksempelvis kan et scanningsbillede give et nøjagtigt billede af, hvor der er knoglebrud og løsrevne knoglefragmenter. Det er vanskeligere at opnå ved en obduktion, fortæller Peter Mygind Leth og uddyber:

- Hvis man for eksempel dissekerer et svært knust kranium ved en obduktion, falder brudstykkerne fra hinanden, og så kan man ikke lige så let overskue deres oprindelige placering.

Scanning er nyttig ved trafikulykker

Derfor er CT-scanneren især værdifuld ved obduktionen af trafikofre, der kan have mange brud og læsioner.

Og da det kun tager ti minutter at scanne et lig, kan retsmedicinerne hurtigt danne sig et detaljeret billede af et trafik- eller voldsoffers skader.

Politiet kan for eksempel meget hurtigt få at vide, hvor højt oppe på benene en fodgænger er blevet ramt af en bil, og med den oplysning kan politiet straks gå på jagt efter en eventuel flugtbil med en kofanger i tilsvarende højde.

Scanning kan også i bruges i drabssager

Peter Mygind Leth fremhæver ligeledes CT-scannerens gavn i drabs- og voldssager:

- Den kan forbedre kvaliteten af vores undersøgelser ved skuddrab, hvor vi hurtigt kan se projektilet og skudbanen. Og det samme gør sig gældende ved knivstik i forhold til vinkel og skader.

- Der er næppe tvivl om, at vi tidligere har overset nogle fakta, som vi nu får via en CT-scanning, vurderer Peter Mygind Leth.

Dur ikke ved blodpropper

I sin doktordisputats fastslår Peter Mygind Leth, at mindst 15 procent af de retsmedicinske obduktioner vil kunne erstattes af CT-scanninger, og i knap ti procent af tilfældene kan de afsløre voldsomme skader, der ikke kan ses ved en traditionel obduktion.

Alligevel kan CT-scannerne ikke erstatte de traditionelle obduktionsmetoder, og det skyldes, at der er en række dødsårsager, de sjældent opdager.

Det drejer sig eksempelvis om blodpropper i hjertet, infektioner og forgiftning.

- Vi skal betragte CT-scanneren som et værdifuldt supplement. Og med tiden vil den måske kunne anvendes til at afgøre, hvornår en obduktion er nødvendig. På den måde kan vi målrette vores obduktioner mod bestemte grupper, som vi gerne vil have en endnu større viden om. For eksempel yngre mennesker, der pludseligt og uventet falder døde om på sportspladsen eller andre steder, siger Peter Mygind Leth.

Af Kent Kristensen, kk@sdu.dk
Foto: Michael Yde Katballe

Se hele artiklen i Ny Viden:

Redaktionen afsluttet: