Liposomer kan ikke trænge ind i huden

SDU-forskere viser en gang for alle, at liposomer ikke kan fungere som beskyttende kugler, der transporterer aktive stoffer ned i huden.

Af Birgitte Svennevig, birs@sdu.dk, 4. marts 2016

Især skønhedsindustrien har udråbt liposomer som det store vidundermiddel, der skulle være i stand til at transportere foryngende og plejende stoffer dybt ned i huden, men også lægemiddel-forskere har haft store forhåbninger til dem: For hvis de kan transportere plejende stoffer gennem huden, så kan de også fragte medicinske stoffer ind i kroppen, og det ville kunne revolutionere mange behandlingsformer.

Men nu viser et nyt studie fra SDU, at liposomer ikke kan trænge gennem hudens barriere uden at gå i stykker. Studiet er offentliggjort i tidsskriftet Plos One. Forfatterne er bl.a. postdoc Jes Dreier og lektor Jonathan Brewer fra Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, SDU.

Studiet følger i kølvandet på et tidligere studie fra 2013, hvor forskergruppen viste, at liposomer taber deres last af virksomme stoffer, når de møder hudens overflade.

Hudplejebranchen må ændre deres opfattelse af liposomer

- Denne gang bruger vi en ny metode, og vi slår en gang for alle fast, at intakte liposomer ikke kan krydse hudens overflade. Derfor skal måden at opfatte liposomer på revideres, især indenfor hudplejebranchen, hvor de opfattes som beskyttende kugler, der transporterer stoffer hen over hudbarrieren, siger Jonathan Brewer.

Forskergruppen er de første i verden, der har brugt et særligt supermikroskop, et såkaldt nanoskop, til at studere huden. Med metoden er det muligt at direkte se enkelte molekyler og liposomer. Man kan studere den aktivitet og de processer, der foregår på molekylært niveau, og det giver en værdifuld indsigt i, hvordan celler fungerer.

Studierne har afsløret, at liposomer ikke kan fragte aktive stoffer ind i huden. Men det kan faktisk godt være, at liposomerne på en eller anden måde alligevel hjælper stofferne på vej.

Kemiske reaktioner er mere interessante for forskningen

”Når liposomerne rammer huden og går i stykker, er det ikke sikkert, at de aktive stoffer går til spilde. Det kan godt tænkes, at der går en kemisk reaktion i gang, som på anden vis hjælper stofferne gennem hudbarrieren. Så på en måde kan man godt sige, at liposomer måske virker – men hvis det er tilfældet, så er det på en anden måde, end den måde som fx skønhedsindustrien fortæller os”, siger forskerne.

De opfordrer nu til, at forskningen retter sit fokus mod denne mulige kemiske reaktion.

Foto: Jonathan Brewer ved nanoskop (foto: SDU)

Uddannelse

Hvis du er interesseret i at lære mere om kroppens forskellige celler og deres funktioner, kan du læse Biokemi og molekylær biologi.

Gå til studiet

Forskerkontakt

Jonathan Brewer. Email: brewer@memphys.sdu.dk. Tlf: 65503505. Jes Dreier. Email: jdreier@bmb.sdu.dk. Tlf: 65504042.

Hvad er et nanoskop?

Et nanoskop kan forstørre så stærkt og højtopløseligt, at man kan se celledele i nanometer-størrelsen – dvs. dele, der er tusinde gange mindre end selve cellen. Og mindst lige så vigtigt: Man kan se, hvordan de bevæger sig i forhold til hinanden inde i cellen.

Redaktionen afsluttet: 04.03.2016