Mundtlig eksamen via Zoom

Anders Gersdorff Toft læser Matematik på 4. semester på SDU. Som den første af i alt syv studerende skulle han 21. april 2020 kl. 9 aflægge mundtlig prøve i Riemannsk Geometri.

Af Trine Søndergaard, , 30-04-2020

I stedet for at cykle ud på SDU og sætte sig ved det grønne bord over for sin underviser, Ralf Zimmermann, og censor Thomas Bendokat loggede han ind på Zoom kl. 8.50 fra sine forældres hus i Sønderjylland. Anders Gersdorff Toft havde gjort sig en del tanker inden eksamen:

– Jeg tænkte over, om teknikken ville drille, og om jeg kunne få min iPad tilsluttet, men jeg følte mig godt informeret. Ralf Zimmermann havde sendt mails ud om, hvordan eksamen skulle forløbe. Jeg har også brugt Zoom meget de seneste uger, så det var ikke fremmed. Jeg loggede på 10 minutter før tid, og så talte Ralf Zimmermann og jeg om det tekniske. Han havde heller ikke prøvet det før, men han er jo altid rolig og hyggelig, så vi fandt hurtigt ud af det. Han viste mig blandt andet Break Out Room i Zoom, som han og censor ville benytte, når de skulle votere. Jeg synes, det var meget prof.

Selve eksaminationen forløb som en almindelig mundtlig eksamen:

– Jeg havde forberedt en præsentation af fem minutters varighed. Herefter spurgte Ralf Zimmermann og censor ind til nogle detaljer i min præsentation og fra pensum. Det tog ca. et kvarters tid. Til sidst voterede de om min karakter i Break Out Room. Det hele forløb meget stille og roligt, ligesom en almindelig samtale eller mundtlig eksamen på SDU, fortæller Anders Gersdorff Toft.

Men minutterne til karakteren kom, var ikke helt som normalt:

– Da de voterede, syntes jeg det var lidt underligt at være helt alene, for jeg plejer jo at forlade rummet og gå ud til de andre. Det var på en måde underviser og censor, som forlod rummet. Jeg havde en klar fornemmelse af, at min præstation var god, og at jeg ville bestå, men jeg gik alligevel lidt rundt i et par cirkler, siger Anders Gersdorff Toft, som fik en karakter, han er rigtig godt tilfreds med.

Han tilføjer:

– Men jeg har også arbejdet meget med stoffet.

Anders Gersdorff Toft synes, at der både er fordele og ulemper ved digital eksamen:

Nogle vil måske føle større tryghed ved at være hjemme i egne omgivelser, men jeg foretrækker at være på SDU. Ulempen for os, som studerer Matematik er, at vi plejer at bruge tavle og kridt rigtig meget, også til eksamen. Nu må man i stedet skrive på sin iPad. Det er ok, men jeg kan bedst lide vores almindelige redskaber.

Anders Gersdorff Toft, matematikstuderende på SDU

Anders Gersdorff Toft mødes normalt ofte med sin læsegruppe på universitetet eller kollegiet. Nu møder han læsegruppen på Zoom, og han oplever, at de faglige ting er mere tidskrævende:

– Da vi kunne mødes fysisk, brugte vi måske tre dage på at forberede os til et emne. Det er mere hårdt at arbejde sammen digitalt. Vi mødes måske tre timer om dagen over Zoom, og så bruger vi syv dage i alt, siger Anders Gersdorff Toft, der også tilføjer, at han savner de fysiske møder på universitetet:

– Det er træls ikke at kunne ses med de andre. Her i corona-perioden har jeg valgt at bo hos mine forældre og har derfor ikke følt mig alene. Indimellem mødes jeg med læsegruppen over Zoom, og vi drikker en øl og spiller Uno.

Anders Gersdorff Toft har de seneste uger følt sig fint informeret fra Institut for Matematik og Datalogi og universitetet:

– De har virkelig gjort det godt - alt er i orden. Dog ser jeg frem til information om, hvordan sommerens eksamener skal forløbe. Jeg har en mundtlig eksamen i juni, og jeg håber, at jeg snart får besked om, hvordan den skal forløbe.

Anders Gersdorff Toft slutter af med nogle beroligende ord til alle studerende på Det Naturvidenskabelige Fakultet, som måske også skal aflægge eksamen via Zoom:

– Det skal nok gå! Man kan se sin underviser, og det minder rigtig meget om face to face-eksamen.

Redaktionen afsluttet: 30.04.2020