Folkesundhed

Vi bliver højere og tungere

I løbet af de seneste 34 år er danskerne blevet højere men også mere fyldige.

Danskerne har vokseværk og fylder mere både i højden og i drøjden. De seneste 34 år er voksne danske mænd i gennemsnit blevet 2,8 cm højere og 9,4 kg tungere. Voksne kvinder er i samme periode blevet 1,6 cm højere og 9,1 kilo tungere.

Det viser resultater fra befolkningsundersøgelserne: Sundheds-og sygelighedsundersøgelserne og Danskernes Sundhed.

Statens Institut for Folkesundhed har siden 1987 indsamlet data om danskernes vægt og højde, og tallene fortæller, at mens en voksen mand i 1987 i gennemsnit vejede 77 kg, viser badevægten nu 86,4 kilo.

I 1987 var den gennemsnitlige voksne mand 177,4 cm høj. Nu måler han 180,2 cm.

For kvindernes vedkommende er gennemsnitsvægten steget fra 62,3 kg i 1987 til 71,4 kilo, og gennemsnitshøjden er steget fra 165,1 cm til 166,7.

”Den voksende gennemsnitshøjde kan blandt andet forklares ved, at vi får bedre ernæring i dag. Samtidig spiller genetik også ind, vi bliver som regel højere end vores forældre,” forklarer forskningschef Anne Illemann Christensen.

Overvægt bekymrer

Især blandt kvinderne er vægten steget hurtigere end højden, hvilket betyder, at der i dag er en større andel af kvinder med overvægt.

”Det er selvfølgelig bekymrende. Overvægt og svær overvægt kan have betydning for udvikling af en lang række sygdomme herunder hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og flere former for kræft,” siger Anne Illemann Christensen.

Udviklingen i overvægt skal ifølge Anne Illemann Christensen ses som et resultat af en række individuelle faktorer og samfundsmæssige faktorer. Det kan derfor have betydning, at usunde mad- og drikkevarer er billige og let tilgængelige, at stillesiddende adfærd fylder mere og fysisk aktivitet mindre i hverdagen, siger hun.

Figurerne viser vækst i henholdsvis højde og vægt for mænd og kvinder fra 1987-2021.

Det er alle fem regioner, Statens Institut for Folkesundhed og Sundhedsstyrelsen, der har gennemført Danskernes Sundhed på baggrund af en aftale mellem Danske Regioner, KL, Sundhedsministeriet samt Finansministeriet. Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen er gennemført af Statens Institut for Folkesundhed.

Kontakt: Forskningschef Anne Illemann Christensen, tlf.: 6550 7773, e-mail: anch@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed.

Redaktionen afsluttet: 01.09.2022