Videnscenter for Psykotraumatologi

Unge piger bliver krænket på nettet

Hver tredje pige i 9. klasse er blevet opfordret til at sende frække billeder eller film af sig selv til en fremmed, de tilfældigt har mødt på internettet, og en sjettedel af de unge piger er direkte blevet opfordret til sex.

Ubehageligheder fra fremmede
Det viser endnu ikke offentliggjorte delresultater fra en stor undersøgelse af unges digitale trivsel, som er lavet i samarbejde mellem Statens Institut for Folkesundhed og Red Barnet. Undersøgelsen bygger på svar fra 3.976 elever fra 9. Klasse. Det skriver Berlingske.

- De unge føler sig bombarderet af ubehagelige henvendelser fra folk, som de ikke kender, siger Kuno Sørensen, psykolog i Red Barnet.

Nettets anonymitet
Han mener, at det er anonymiteten ved internettet, der gør det ubehagelige fænomen mere udbredt. Det i sammenhæng med en stigende seksualisering i samfundet, der blandt andet giver sig udtryk i mange af de musikvideoer, de unge ser, gør det svært at dæmme op for krænkelserne.

- Selv om de fleste unge forstår, at der er farer ved internettet, er der stadig nogle, som kommer rigtig galt af sted. Vi ved ikke, hvem der lokker billeder ud af de unge piger, men i de tilfælde, et bekendtskab udvikler sig til en krænkelse under et fysisk møde, er der i langt de fleste tilfælde tale om jævnaldrende drenge, siger Kuno Sørensen.

Pas på egen net-adfærd
Da det er svært at fange net-krænkerne, er det vigtigt, at børn og unge af deres forældre og lærere gøres opmærksomme på de farer, der lurer på nettet, siger Kuno Sørensen.

Derudover skal børn og unge også være klar over, at deres egen adfærd på nettet måske kan lægge op til eller misforstås på en måde som gør, at de får lidt for intime kommentarer tilbage.

Kilde: www.dr.dk

Redaktionen afsluttet: 26.04.2011