På Nanofabrikken producerer Center for Journalistik små og større moduler til Fremtidens Uddannelser. Det kan være videoer eller podcast, men i princippet kan det meste læring brydes ned i mindre enheder: fra tekster og opgaver til forelæsninger og øvelser.
For Fremtidens Uddannelser skal være fleksibel, og de studerende skal kunne sætte sig ned i et kortere tidsrum og for eksempel se en video.
- Et nanomodul er ikke et kondensat. Modulerne skal ses som en opdeling af læringen ligesom en tomme er en opdeling af enhederne på en tommestok, siger Karsten Prinds, der er journalistisk lektor og ansvarlig for Nanofabrikken.
Nanomodulet er derfor en del af en progression på en uddannelse – ikke en nedkogning af noget omfangsrigt til noget mindre. De studerende kan tage en stribe moduler, gennemføre en øvelse eller tage en test og så efterhånden samle dele af eller et helt fag – og til sidst en hel uddannelse.
Fremtidens uddannelse er fleksibel
Denne video forklarer, hvad du kan med den nye cand.public. efter at vi byggede uddannelsens fag op i digitale nanomoduler. Rasmus Rønlev er underviser på cand.public, og Louise Holmgaard Nielsen studerer på den nye uddannelse.