Navnenyt

Operationsmetoderne inden for plastikkirurgi skal optimeres

Overlæge, ph.d. Jørn Bo Thomsen er 1. november udnævnt til professor i plastikkirurgi ved Klinisk Institut på Syddansk Universitet (SDU) og Plastikkirurgisk Afdeling, Odense Universitetshospital (OUH).

I professoratet vil Jørn Bo Thomsen fortsætte med at arbejde på at forbedre og udvikle operationsmetoder, både eksisterende og helt nye. Og han fokuserer på at skræddersy behandlingen til den enkelte patients behov.

Udover dette vil de vigtigste områder for hans forskning i de kommende år omfatte udvikling og forbedring af behandlinger for lymfødem ved hjælp af avanceret kirurgisk teknologi. Han vil også fokusere på mikrokirurgisk rekonstruktion i ansigtet, på kroppen og ekstremiteterne, især med hensyn til brystrekonstruktion.

En grundpille i hans forskning er at forstå og identificere blodforsyningen til donorvævet. Inden operation bruger han avancerede scanningsmetoder som farve-Doppler-ultralyd og CT/MR-angiografi (skanning af blodkar) for at kortlægge blodforsyningen, eller ICG-lymfografi til at kortlægge lymfedrænage. Dette er afgørende for nøjagtig planlægning og udførelse af den bedst mulige procedure i samråd med patienten.

Jørn Bo Thomsen forsvarede sin ph.d.-afhandling i 2006 og blev speciallæge i plastikkirurgi i 2011. Han har været overlæge på plastikkirurgisk afdeling siden 2012 og har haft funktioner både på Sygehus Lillebælt i Vejle og Odense Universitetshospital. Han har også undervist som klinisk lektor ved Syddansk Universitet siden 2012 og har et bredt samarbejde med andre forskere nationalt og internationalt.
Mød forskeren

Jørn Bo Thomsen er professor i plastikkirurgi ved Klinisk Institut på SDU og Plastikkirurgisk Afdeling, OUH.

Redaktionen afsluttet: 01.12.2023