Læsning

DR og SDU vil lære børn at læse på nye måder

Forskere fra Syddansk Universitet er med i et storstilet projekt støttet af Trygfonden og med DR i spidsen, hvor målet er at styrke læselysten hos alle Danmarks børn.

Af Marianne Lie Becker, , 21-06-2023

I projektet En verden af historier vil DR sammen med Trygfonden, SDU og en række andre samarbejdspartnere udvikle og afprøve nye læsemetoder, så børnene får en anden opfattelse af læsning, bliver nysgerrige og får lyst til at læse.

Læsning er en forudsætning for børns udvikling. Men i Danmark er mange børns læselyst udfordret. Derfor ønsker DR og TrygFonden at udvikle og afprøve nye læsemetoder.

Projektet involverer børn, der skal afprøve de nye læsemetoder og forskere, der skal observere effekten af dem. Med en primært kropslig, sanselig og sensorisk tilgang til læsning er det målet, at projektet skal finde frem til tv-programmer, medieprodukter og læringsmaterialer, som skal løse de udfordringer, der i dag står i vejen for børns motivation for at læse.

Projektet involverer også kompetenceudvikling af lærere til at gribe de nye metoder og forankre dem i klasselokalerne.

Forskningen skal leve og gavne

Fra SDU deltager Mette Elmose Andersen, lektor ved Institut for Psykologi og Sarah Bro Trasmundi, lektor ved Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation.

De står for at indsamle data og analyserer disse for at skabe indsigt i de forandringer der skabes blandt børn og unge, når DR sætter gang i nye indsatser.

- Samarbejdet er en unik mulighed for, at den forskning og viden, der skabes i projektet, kan omsættes i konkrete produkter og dermed kommer ud og leve til gavn for børn og unge, siger Mette Elmose Andersen.

Forskerne har også på forhånd en omfattende og relevant viden, som DR kan trække på, når de skal udvikle koncepterne.

- Den viden SDU producerer om børn og unges læring og læselyst er essentiel at få ud i DR, for den kan være med til at optimere udviklingen af de nye produkter og dermed blive til gavn for endnu flere børn, siger Sarah Bro Trasmundi.

Kort om børns læsning

• Over halvdelen af elever i 8. klasse siger, at de sjældent eller aldrig læser bøger i fritiden
  • 48% af landets børnehaver læser ikke med børnene.

Projektet En verden af historier sættes i gang i august 2023 og vil udmønte sig i nyt indhold til DR-platformene Minisjang, Ramasjang og DR Ultra, som favner målgruppen af børn fra 0 til 14 år.

Læs mere om projektet i pressemeddelelsen fra DR her

Mød forskeren

Sarah Bro Trasmundi er lektor på SDU ved Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation og forsker i bl.a. læselyst hos børn og unge.

Mød forskeren

Mette Elmose Andersen er lektor ved Institut for Psykologi og forsker bl.a. i autisme, ADHD og metoder til forebyggelse og reduktion af psykiske lidelser og mentale problemer.

Redaktionen afsluttet: 21.06.2023