Center for Gymnasieforskning
  • 10.04.2024

Tresserne var et omskifteligt årti, også uddannelsespolitisk set

Hvordan så uddannelsessystemet ud 1968?

• 15.03.2024

Gymnasieelevers forståelse af trivsel

Et nyt forskningsprojekt undersøger, hvordan gymnasieelever rent faktisk oplever og forstår trivsel.

• 12.02.2024

Invitation til 25-års Jubilæum DIG Dansk Institut for Gymnasiepædagogik

I foråret 2024 er det 25 år siden, at Dansk Institut for Gymnasiepædagogik afholdt indvielseskonference i de smukke lokaler ved Odense Domkirke. Invitation til 25-års Jubilæum DIG Dansk Institut for Gymnasiepædagogik.

• 07.02.2024

Ny centerkoordinator

Ny centerkoordinator for Center for Gymnasieforskning

• 31.01.2024

Adjunkturer i gymnasieledelse

I Center for Gymnasieforskning styrker forskningen inden for gymnasieledelse. Gymnasiets vilkår og rammer er ændret gennem en række år, og giver nye betingelser for ledelse. Det kræver solid forskning at være i front på disse områder, både for at fastholde positionen som nationalt førende i gymnasieforskning og for at kunne levere solid efteruddannelse på vores master i gymnasiepædagogik (ledelseslinjen) og i alle vores efteruddannelsestilbud.

• 26.01.2024

Rekruttering & Fastholdelse

I foråret 2023 indledte Ane Qvortrup og Anke Piekut et samarbejde med Region Hovedstaden om at undersøge seks ungdomsuddannelsers mulighed for at øge ansøgertal og fastholde elever på uddannelsen. I årene forud for dette, var der en række politiske beslutninger, der fik stor betydning for en række ungdomsuddannelser.

• 18.01.2024

Præsentation af forskningsprojektet TrivselsLUP

TrivselsLUP er en omfattende trivselsundersøgelse, som er gennemført af lektor Eva Lykkegaard og professor Ane Qvortrup fra Center for Gymnasieforskning i samarbejde med Praxis-fonden, som har finansieret undersøgelsen. Undersøgelsen er nået ud til mere end 11.000 elever fordelt på 100 ungdomsuddannelser, og den nuancerer det trivselsbillede, vi hidtil er blevet præsenteret for.

• 05.02.2023

USA kigger på det danske gymnasium - og undrer sig!

In Denmark, who should do the work of integration?

• 30.11.2021

Rapport fra et Grønland ved en korsvej, som også spiller en rolle for uddannelser

Det var en stor ære for mig, da jeg i efteråret 2020 blev spurgt, om jeg ville have en ansættelse som leder af Center for pædagogisk Udvikling på Institut for læring (Ilinniarfissuaq) ved Grønlands Universitet (Ilisimatusarfik). Jeg sagde ja tak til en 30 procent stilling, ikke mindst fordi jeg tidligere havde været en del gange i Grønland og i forvejen havde mange gode og inspirerende kontakter inden for universitets- og gymnasieverdenen. Læs hele rapporten fra Steen Beck.

• 11.06.2021

Ny rapport om Faglighed i gymnasiet efter COVID-19

2020 var et anderledes og mærkeligt skoleår for de danske gymnasieelever. Undersøgelsen ”Gymnasiet i den historiske Corona-tid – et elevperspektiv” (Qvortrup 2020) gjorde det klart, at skolenedlukningerne havde store konsekvenser for elevernes emotionelle, sociale og faglige trivsel. Denne rapport præsenterer undersøgelsens resultater. Vi mener, dette er afgørende viden for gymnasierne og bredere gymnasiale aktører, når der skal træffes beslutninger om eventuelle indsatser for at hjælpe de ramte elever.

• 08.06.2021

Nye gymnasierettede digitale gæstelærerforløb på EMU.dk- udviklet og tilrettelagt af blandt andre SDU forskere

I maj og juni måned har forskere fra SDU og Center for Gymnasieforskning bl.a. haft travlt med at udvikle og tilrettelægge 8 undervisningsforløb som er tilrettelagt de gymnasiale uddannelser i forbindelse med projekt Digitale gæstelærerforløb. Projektet er en politisk indsats, som berører både grundskolen, de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. I artiklen "Nye gæstelærerforløb: Inspiration fra en verdensmester, en løve og en forsker" beskrive EMU.dk projektets ophav:

• 13.03.2021

Projekt Mønsterbrydende Science

Siden efteråret 2020 har Esben Nedenskov Petersen, der er lektor i filosofi og tilknyttet Center for Gymnasieforskning, været en del af projektet Mønsterbrydende Science på Frederiksberg Gymnasium. Projektet, der er ledet af Heidi Larsen og finansieret af Villum Fonden, har fokus på de særlige udfordringer, der møder tosprogede elever i sciencefag som matematik, fysik og kemi.

• 06.01.2021

En Master i Gymnasiepædagogik åbner nye døre

Læs artiklen 'En master i Gymnasiepædagogik åbner nye døre' i Det Moderne Gymnasium hvor en rektor fortæller om, hvordan hun har fået en teoretisk ballast i tillæg til flere års praktisk erfaring, en ballast som kvalificerer beslutningerne og en kursus- og pædagogikumleder fortæller om de nye åbne døre efter at være blevet Master i Gymnasiepædagogik.

• 05.01.2021

Gymnasiet i den historiske Corona-situation

Den historiske situation, som risikoen for udbredelse af Corona-virus har skabt, har sat de danske gymnasier, gymnasielærerne og gymnasieelever og ikke mindst samarbejdet mellem disse under pres. Med meget kort varsel blev alle elever sendt hjem som følge af skolelukninger, og hurtigt blev Ny lov og bekendtgørelse om nødundervisning vedtaget. På få dage skulle der ske en digital omstilling.

• 13.03.2020

Teoretisk Pædagogikum for gymnasielærere

Hvert år samles alle, som er med til at udvikle og gennemføre Teoretisk Pædagogikum for gymnasielærere. I år var det den 3.-4. marts i Horsens, hvor der blandt andet blev spurgt ind til, hvad ligestillingen af de fire til fem gymnasiale ungdomsuddannelser betyder for elever og uddannelserne.

• 09.03.2020

Bogudgivelse af Ane Qvortrup: Gymnasiet i udvikling

Den 3. marts 2020 udkom bogen ”Gymnasiet i udvikling. Undersøgelser og analyser af aktuelle udviklinger i gymnasiet”