Skip to main content
Forskning

Bæredygtighed

Formål

Bæredygtighed har længe været et opmærksomhedspunkt på ungdomsuddannelserne, og fra årgang 2023-2024 er det blevet et centralt krav i undervisningen på de gymnasiale uddannelser. En ændring i Folketingets gymnasieformålsparagraf betyder, at miljø og klima nu eksplicit indgår som dannelsesperspektiver i de gymnasiale uddannelser. Dette understreger behovet for at styrke uddannelsernes rolle i at ruste eleverne til at forstå og handle i forhold til tidens store bæredygtighedsudfordringer.

På Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning samler vi forskningen i, hvordan bæredygtighed kan integreres i gymnasiernes og erhvervsskolernes undervisning. Fokus er på, hvordan uddannelserne kan bidrage til bæredygtig dannelse ved at engagere eleverne i tværfaglige og praksisnære problemstillinger, der spænder fra klimaforandringer og ressourceforvaltning til sociale, etiske og økonomiske dimensioner af bæredygtighed.

Fokusområdets centrale forskningsprojektet er Eco-engagement and Eco-literacy, finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond. Projektet undersøger, hvordan undervisning kan fremme elevernes miljømæssige engagement og deres forståelse af bæredygtighed som et komplekst fænomen. En central tilgang i projektet er brugen af dialogiske undersøgelser, hvor eleverne i fællesskab udforsker bæredygtighedsrelaterede problemstillinger gennem dialog og kritisk refleksion. Den dialogiske tilgang åbner for forståelsen af bæredygtighed som komplekst begreb og giver eleverne et rum til i fællesskab at udforske forskellige perspektiver på problemstillingerne.

Med bæredygtighed som en integreret del af gymnasie- og erhvervsuddannelsernes formål samt det voksende behov for at ruste eleverne på til at håndtere globale udfordringer, undersøger vi, hvordan gymnasiale og erhvervsuddannelser kan udvikle undervisningspraksisser, som er både tværfaglige og praksisorienterede. Dette inkluderer spørgsmål som: Hvordan kan forskellige fag bidrage til en helhedsorienteret bæredygtighedsforståelse? Hvordan og i hvilket omfang er de unge engagerede i bæredygtighedsproblematikker? Og hvordan kan eleverne motiveres til at omsætte viden til handling i deres hverdag?

Vores forskning og samarbejder sigter mod at skabe viden og værktøjer, der understøtter lærere og uddannelsesinstitutioner i at gøre bæredygtighed til en integreret, tværfaglig og relevant del af undervisningen. Dermed ønsker vi bidrage til et uddannelseslandskab, der former ansvarlige og engagerede elever, som kan navigere i en verden præget af komplekse bæredygtighedsudfordringer.

I fokusområdet arbejder vi bl.a. sammen med Center for Understanding Humans Relationship with the Environment (CUHRE), efteruddannelsestilbuddet ”Bæredygtighed på Ervhervsskolerne” for på UCL og en lang række skoler.

Fokusområdeleder

Cæcilie Ketil Hejl, Post.doc., SDU

Deltagere

Ane Qvortrup, Professor, SDU

Spørgsmål?

Kontakt fokusområdeleder Cæcilie Damgaard Ketil Hejl

Klik her

Sidst opdateret: 27.01.2025