Formål
Ungdomsuddannelserne er i dag karakteriseret ved en stor heterogenitet i elevgruppen med hensyn til fx køn, alder, etnicitet, funktionsnedsættelser, men også af usynlige forskelle som socialisering, opvækstvilkår, relationer og ressourcer. Sådanne forudsætninger giver forskellige vilkår for at få adgang til ungdomsuddannelser og for at deltage i undervisningen og i sociale fællesskaber. Heterogeniteten påvirker såvel klasserum og undervisning som elevernes udbytte og trivsel. Formålet med dette fokusområde er at udvikle og styrke den didaktiske viden om forskellige elevers forudsætninger og deltagelsesmuligheder, samt om deres forhandling af positioner i det mangfoldige klasserum. Vi har både et lærer- og et elevperspektiv på mangfoldighed: Hvilke didaktiske overvejelser og praksisser skaber gode betingelser for undervisningen og hvordan oplever elever deltagelsesmuligheder i mangfoldige klasserum? Der er fokus på teoretiske perspektiver, på skolens kontekstuelle betingelser og på undervisningspraksis i dette fokusområde.
Aktuelle emner
- Elevers adgang og deltagelsesmuligheder
- Forventningsstrukturer og deltagelsesmønstre
- Fællesskaber og samværsformer i mangfoldige klasserum
- Muligheder for at skabe inkluderende læringsmiljøer.
- Udvikling af mangfoldighedsdidaktikker
Fokusområdeleder
Anke Piekut, lektor, SDU
Ane Qvortrup, professor, SDU
Deltagere
Søren Jensen, lektor, SDU
Anne Bang-Larsen, Chefkonsulent, SDU
Mathias Kryger, Ph.d. studerende, SDU
Tim Vikær Andersen, ph.d. studerende, SDU
Anne Yde Vestergaard, Høje Taastrup Gymnasium
Jakob Bak-Thomsen, Høje Taastrup, Høje Taastrup Gymnasium