Skip to main content
Forskning

Dialogiske praksisser i undervisning

Formål

Dialogisk undervisning er et centralt ideal i dansk pædagogik hvor elevernes perspektiver, ideer og erfaringer inddrages for at styrke deres aktive deltagelse, engagement og evne til demokratisk samtale. Understøttelse af dialogiske praksisser kræver at man som underviser har en indsigt i lytte-, spørge- og undersøgelsesformer for at deltagerne oplever at deres argumenter tages alvorligt. Det eleverne stemme og et etisk ansvar i samtalen hvilket styrker evne til at indgå i et demokratisk samfund.

Forskning viser, at elevcentreret undervisning hvor eleverne deler deres refleksioner i undersøgende fællesskaber, ofte skaber mere læring end lærercentreret undervisning hvor samtalens retning primært styres af læreren. Alligevel er dialogisk undervisning ofte fraværende i klasseværelserne. Samtaler følger ofte traditionelle mønstre hvor læreren stiller spørgsmål, en elev svarer, og læreren giver feedback. Fokusområdet anerkender at disse traditionelle undervisningsformer har deres plads og formål, men lægger vægt på at elevernes læringsudbytte bliver større hvis de kombineres med dialogiske praksisser. Fokusområdet Dialogiske praksisser i undervisning forsker i og understøtter udviklingen af dialogiske undersøgelser på både gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser. Vi samarbejder med sektoren om udviklingsprojekter og efteruddannelse, blandt andet gennem Master i gymnasiepædagogik på SDU. Vi arbejder med at udvide underviseres dialogdidaktiske repertoire til at vælge og målrette specifikke dialogformer og aktiviteter. Danske elever arbejder ofte i grupper, men modtager sjældent konkret stilladsering til samtalerne. Vores forskning viser, at selv små ændringer kan give eleverne mulighed for at overtage og videreudvikle gode formater for læringssamtaler – især i gruppearbejde.

Projekter

Fokusområdet Dialogiske praksisser i undervisning arbejder på tværs af uddannelsessektorer for at fremme dialogiske tilgange og faglig mundtlighed igennem samtænkning og forskning i underviserprofessionen og skoleudvikling som helhed.

I InDi-projektet, Inclusive Dialogue som er finansieret af Danmarks Frie forskningsfond, vil vi udvikle underviserkapaciteten og teoretisk og praktisk forstå praksisudvikling i lærerprofessionen for dialogisk undervisning. Gennem undersøgelse og udvikling af egne underviserkompetencer sammen med kolleger og studerende på læreruddannelse og universitet vil forskerne med skoler og praktikforløb komme tæt på hvad der former praktikerudvikling som underviser, hvad er svært, hvornår er man i tvivl og hvorfor, når man som underviser ønsker at udvikle nye praksisser. Ikke mindst vil vi forstå hvor og hvordan man kommer igennem praksisudvikling og -ændringer. Kontakt er projektleder Tina Høegh thoegh@sdu.dk. Se mere her.

Projektet ”Eco-engagement and eco-literacy” som er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond og Center for Understanding Humans Relationship with the Environment (CUHRE) undersøger hvordan to forskellige dialogiske undervisningsformer påvirker unge mennesker i gymnasieskolernes engagement i miljø- og bæredygtighedsspørgsmål. Eleverne får gennem begge samtaletyper mulighed for gennem seks undervisningsgange at undersøge komplekse problemstillinger og spørgsmål som relaterer sig til bæredygtighed og menneskets forhold til naturen. Gennem dialogerne får de mulighed for at koble abstrakte refleksioner med konkrete erfaringer, og de får i fællesskab rum til at undersøge og forstå kompleksiteten af spørgsmålene. Der er enkelte ledige pladser i projektet til gymnasieskoler (STX, HHX, HTX og HF/VUC), som er startet op i efteråret 2024 og kører i to runder over to år. Kontakt postdoc Cæcilie Hejl (caecilie@sdu.dk) ved interesse. Se mere her.

Efteruddannelser

Dialogisk mundtlighed-, Philosophy for Teachers- og Filosofi i skolen-formater

En måde at træne lytning og at vise vejen for de gode spørgsmål i et emne, et fag, en metode eller et lille eller stort problem at undersøge, er bl.a. kurser og praksisformer i Dialogisk mundtlighed i ungdomsuddannelserne / Filosofi i skolen / og Philosophy for Teachers. På institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab på Syddansk Universitet har der siden 2017 eksisteret kurser i ”Filosofi i skolen” hvor også mange gymnasielærere er blevet uddannet til at facilitere dialogiske undersøgelser som en vigtig måde at variere og brede klassesamtalen for læring ud i elevcentrerede former. Vigtigt er det at disse samtaler i høj grad stadigt er faciliteret og stilladseret formmæssigt af læreren hvilket giver tryghed for klassens mundtlige arbejde, men at indholdet i disse samtaler er elevernes lytning, faglig argumentation og udvikling af det bedst mulige svar, også på svære spørgsmål. Læs mere her.

Elevoplæg som vej til dialogisk undervisning og faglig mundtlighed er et efteruddannelsestilbud til ungdomsuddannelserne, der har fokus på, hvordan vi som lærere kan højne kvaliteten af elevoplæg ved at gøre eleverne bedre til at fremlægge, højne kvaliteten af arbejdsprocesserne frem mod et elevoplæg, samt bruge arbejdsformen som en katalysator for dialogisk undervisning, faglig mundtlighed og lytning. Kurset viser og diskuterer således mundtligheds- og lyttedidaktikken for at støtte eleven, der fremlægger, såvel som eleverne, der er tilhørere, til at kvalificere oplæg og respons både fagligt, dialogisk og retorisk. Vi giver to forskellige bud på, hvordan man kan opbygge den faglige mundtlighed og den undersøgende klassedialog og opbygge kompetencer både som lærer og elev til at kvalificere de mundtlige elevoplæg. Læs mere her.

Faglig mundtlighed og dialogisk vejledning og responsformer

I fokusområdet er vi også optagede af forskning og praksisudvikling ift. dialogiske vejledningsformer, feedbackformer og respons på elevprodukter af mange slags – såvel faglærernes vejledning af fx SRP eller andre skriftlige produkter som klassens anerkendende respons og kvalitetsudvikling fra eleverne selv af mundtlige oplæg og andre elevprodukter, film, podcast etc. Vi tilbyder skolebaserede kurser for konkret udvikling af tryg kultur når vi kritisk kvalificerer eksplicit hvad der fungerer i et produkt og hvorfor det fungerer, og hvordan vi kan kvalificere elevernes respons. Den faglige kvalitet kan deles som kriteriebaserede samtaler blandt eleverne hvis de ved hvordan de taler sammen. De støttes igen af en underviser der sætter ramme og faciliterer samtalerne.

Efteruddannelsestilbud tilrettelægges i samarbejde med den enkelte skole og kan have forskellige formater, afhængigt af om man ønsker at arbejde med et udviklingsprojekt, et længerevarende kompetenceudviklingsforløb eller blot inspirationsoplæg. Kontakt chefkonsulent Anne Bang-Larsen for drøftelse af de forskellige muligheder: anneb@sdu.dk

 

Fokusområdeleder

Tina Høegh, lektor, SDU

Deltagere

Søren Jensen, lektor, SDU
Cæcilie Ketil Hejl, post.doc., SDU
Anne Bang-Larsen, Chefkonsulent, SDU
Jonas Teglbjærg, post.doc., SDU
Anni Nielsen, efteruddannelseskonsulent, SDU

Spørgsmål?

Har du spørgsmål til fokusområderlederen, kan du kontakte Tina Høegh

Klik her

Sidst opdateret: 27.01.2025