Videnscenter for Psykotraumatologi

Svigt i barndommen kan spores i hjernen

Når et barn udsættes for et overgreb ændres hjernen synligt. Den amerikanske professor, Martin Teicher, har mange års erfaring inden for neurovidenskab, med særligt fokus på børnemishandling. Grundet de skræmmende resultater, foreslår han at samfundet bør spore børnemishandling lige så nidkært som aktiemarkedet.

Den 2-4 juni i år, havde Videnscenter for Psykotraumatologi fået æren af at være vært for den 15 ESTSS konference, som er den største traumekonference i Europa.
Dette foregik på Syddansk Universitet, hvor der blandt andet var indbudt 7 internationalt anerkendte traumeforskere til at holde et oplæg for alle konferencens deltagere.
Iblandt disse var den amerikanske professor Martin Teicher, som i forbindelse med konferencen blev interviewet af Kristeligt Dagblad. I forgårs blev artiklen udgivet med den yderst bemærkelsesværdige og fængende overskrift: ’Professor: Barndommens svigt kan spores i hjernen’.

Martin Teicher er til daglig professor i psykiatri på Harvard Medical School, og er derudover direktør for Developmental Biopsychiatry Research Program på Mclean Hospital. Han beskæftiger sig primært med neurovidenskab og i den forbindelse særligt med børnemishandling og dets effekt på hjernens udvikling.
Martin Teicher kommer i artiklen ind på, at forskellige typer overgreb ændrer forskellige dele af hjernen. Hans mangeårige forskning har vist, at børnemishandling grundlæggende kan ses som det nederste trin i en pyramide af risici, hvad angår menneskets sundhed og trivsel. En barndom med mishandling ændrer hjernens udvikling og fører til social, kognitiv og emotionel svækkelse, som på sigt kan føre til risikoadfærd, sygdom, handikap og for tidlig død.
I forbindelse med benævnelsen af børnemishandling som den mest alvorlige risikofaktor for misbrug og psykisk sygdom, pointerer han at samfundet burde sætte mere skarpt ind på at opdage og reducere denne mishandling.

Videnscenteret opfordrer dig til at læse den fulde artikel her, for at få alle de spændende nuancer med.

Redaktionen afsluttet: 21.06.2017