Skip to main content
DA / EN
Projekt

De første STEM-forløb i LabSTEM+ er udviklet og afprøvet

LabSTEM+ har haft workshops på fire skoler i regionen, og de første forløb er blevet afprøvet med eleverne på skolerne. Læs om design og bygning af racerbiler, og om undersøgelser af bakterievækst.

Af Lisbet Foged, , 27-02-2024

Den bærende del af projektet LabSTEM+ er de laboratorier, som danner rammen om workshops, som bliver gennemført på skoler i Region Syddanmark. I løbet af de sidste halve år er fire skoler gået i gang med at udvikle og afprøve STEM-undervisningsforløb og -aktiviteter.

 

Udvikling og afprøvning af racerbiler

På Petersmindeskolen i Vejle har hele 7. og hele 8. årgang arbejdet med STEM-undervisning. Der har både været en fysik/kemi-lærer og matematiklærere med i projektet. Lærerne har i LabSTEM+ udviklet et forløb omkring design, udvikling og afprøvning af racerbiler. Ideen er at eleverne både skal arbejde med bæredygtighed, hvor det handler om at udvikle lette biler, der ikke bruger meget energi, og samtidig skal bilerne leve op til specifikke designmål, som rigtige racerbiler har, og måske vigtigst: de skal også kunne køre hurtigt og dermed få masser af kinetisk energi. Eleverne designede og udviklede i flere lektioner, og bilerne blev afprøvet med mere eller mindre vægt, så eleverne kunne regne på energiomdannelserne. Forløbet blev afsluttet med et kæmpe racerløb, hvor der blev kørt heat på begge årgange.

Racerbil - en del af LabSTEM+

Eksperimenter med bakterievækst

På Odense Tekniske Gymnasium har matematikundervisere, bio-teknologiundervisere, fysik- og kemiundervisere deltaget i LabSTEM+projektet. De har sammen udviklet et forløb, som tager sit udgangspunkt i spændende eksperimenter med bakterievækst på det lokale rensningsanlæg. Efter et besøg på rensningsanlægget har de i matematiktimerne hjemme på skolen arbejdet med vækst, hvor de har målt på kolibakteriers udvikling og brugt dataene i deres arbejde. I biokemi arbejdede eleverne med det, der hedder spektroskopi, hvor de brugte teori fra fysik til at udregne vækstkurven for en e-colibakterie-kultur. Forløbet blev afsluttet med en posterfremlæggelse, hvor eleverne konkurrerede både på formidling og design.  Forløbet er et godt eksempel på, hvordan man kan give eleverne mulighed for at fordybe sig i miljøvidenskab.

Vandets kredsloeb
De øvrige to laboratorier er lige gået i gang på henholdsvis Oure Kostgymnasium og Privatskolen Als.

Prøv selv - i workshops på LabSTEM+konferencen den 18. april, 2024

Forløbene på alle fire skoler danner udgangspunkt for hver deres workshop på LabSTEM+konferencen på Syddansk Universitet den 18. april. Konferencen er for lærere og vejledere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, ansatte og studerende fra professionshøjskoler og universiteter, pædagoger i daginstitutioner og for forskere og konsulenter i hele landet, og det er gratis at deltage. Program og mulighed for tilmelding finder du her.

Vær med i projektet fra næste skoleår

Underviser du på STX eller HTX eller på en erhvervsskole, og kunne du tænke dig selv at være med i projektet, så er vi nu på udkig efter nye samarbejdspartnere til næste skoleår. Projektet er for lærere, som ønsker at integrere STEM i deres undervisning og give eleverne hands-on oplevelser med naturvidenskab og teknologi. Læs mere her.
Hvis du er interesseret i at høre om mulighederne, så kontakt projektleder Dorte Moeskær Larsen her.

Mød forskeren

Dorte Moeskær Larsen er adjunkt på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og projektleder for LabSTEM+

Læs mere her

mød forskeren

Professor Connie Svabo er leder på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og projektchef for LabSTEM+

Læs mere her

Mød forskeren

Maiken Svendsen, cand.scient. er ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og tilknyttet LabSTEM-projektet.

Læs mere her

Redaktionen afsluttet: 27.02.2024