Skoven - et science-sanseunivers

Dokumentationsapporten "Skoven - et science-sanseunivers" er netop udkommet

Af Lisbet Foged, , 12-12-2023

Skoven var temaet for FNUGs science-sanseunivers til Forskningens Døgn på Syddansk Universitet, Campus Odense i april 2022. Afsættet for udviklingen af sanseuniverset var projektet LabSTEM - Laboratorium for integreret STEM-undervisning og læring - og formålet var at formidle STEM (Science, Technology, Engineering og Mathematics) til børn og deres forældre den 23. april og til børn og pædagoger fra dagtilbud i Odense i den efterfølgende uge. Skaberne af sanseuniverset, professor og leder af FNUG Connie Svabo, forskningsansvarlig Stine Mariegaard, videnskabelige assistenter Katrine Bergkvist Borch og Katrine Bennedsen, designer Katrine Rørth og kommunikationsmedarbejder Lisbet Foged lagde følgende ramme for sanseuniverset:

• Alle sanser i brug
  • Alle aktiviteter i børnehøjde
  • Aktiviteter til forskellige aldersgrupper
  • Aktiviteterne inviterer til samspil og dialog mellem børn og voksne
  • Aktiviteterne  er nemme at gå til , evt. med kort instruktion

Erfaringerne med at skabe, gennemføre og evaluere universet er beskrevet i en rapport, som netop er udkommet. Du kan finde og downloade rapporten her. I den læser du om baggrunden for udviklingen af sanseuniverset, tilblivelsesprocessen, de metodiske overvejelser i forbindelse med indsamling af data, og hvordan universet blev taget imod og brugt af de besøgende. Rapporten er fyldt med fine billeder, som fortæller deres egne historier om de oplevelser, de besøgende havde.

Barnefødder på mos

De indsamlede data præsenteres i slutningen af rapporten; der er blandt andet en lang liste med udtalelser og reaktioner fra børn og voksne, som fx: ”Ej, vi skal være modige”, ”Hvordan er det her at gå på? Stikker det lidt?”, ”Hvad minder duftene dig om?” og ”Orv, er det SÅ stor en græshoppe, vi skal spise? Jeg tør ikke!"

voksen og barn sanser dufte

Science-sanseuniverset Skoven blev startskuddet til flere lignende universer. Blandt andet skabte gruppen af medarbejdere i forbindelse med Naturvidenskabsfestivalen i efteråret 2022 et lignende univers, blot med temaet ”Havet”, som du kan læse mere om her.

Mød forskeren

Connie Svabo er professor i STEM-uddannelse og videnskabskommunikation. Hun er leder af FNUG (Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling).

Mød forskeren

Stine Mariegaard, ph.d., forsker og underviser i science i pædagogisk praksis.på UCL, Odense. Forskningsansvarlig for science-sanseuniverset 'Skoven'

Mød forskeren

Katrine Bergkvist Borch, videnskabelig assistent. da sanseuniverset blev lavet, nuværende ph.d.-studerende på FNUG. Cand. scient. i biologi

Mød forskeren

Katrine Bennedsen er videnskabelig assistent på FNUG.

Mød designeren

Katrine Rørth er designer og tekstilformgiver