Skip to main content
DA / EN
Medarbejdere

Centret har vokseværk

I 2023 er hele seks ph.d.-stipendiater blevet tilkyttet FNUG, og medarbejderstaben vokser. En adjungeret forsker er tiltrådt, og centret har haft besøg af en række gæsteforskere.

Af Lisbet Foged, , 30-01-2024

I starten af 2023 startede fem ph.d.-studerende, og den 1. maj startede endnu én.
En artikelserie om FNUGs ph.d.-stipendiater er i gang. Læs de to første artikler her om:

Amalie Thorup Eich-Høy, som laver ph.d. om tertiær matematikdidaktik 

Katrine Bergkvist Borch, som forsker i STEM-uddannelse i formelle og uformelle læringsmiljøer.

Følg med på FNUGs hjemmeside og læs i løbet af 2024 om de øvrige fire ph.d.-studerende:
Maiken Westen Holm Svendsen. Forskningsfelt: Evaluering i og med STEM
Søren Krogh Hansen. Forskningsfelt: Begyndende matematisk opmærksomhed i dagtilbud
Karen Bollingberg. Forskningsfelt: Pædagogers sciencekompetencer og faglighed i dagtilbud
Tina Maria Brinks. Forskningsfelt: Professionelle Læringsfællesskaber blandt naturfaglige læreruddannere

Karina Kiær, cand.pæd. i pædagogik, startede den 1. januar som forsker i projektet LAVIN (Længdestudie af Videnøkologi i NAFA).
Karina Kiær er desuden adjunkt på UC SYD, hvor hun underviser i almen undervisningskompetence og forsker i læsevejledning, og hun forsvarer sin ph.d.-afhandling ”Læsevejledning og databrug som organisatoriske rutiner i folkeskolen” fredag den 9. februar 2024. Læs mere her.

Dorte Moeskær Larsen startede som adjunkt den 1. februar. Dorte Moeskær Larsen er formand for ekspertgruppen på grundskoleområdet i NCUM (Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning), og hun sidder i redaktionen for MONA - tidsskrift for undervisere, formidlere og forskere inden for matematik- og naturfagsdidaktik.  Læs her et fagligt portræt af Dorte Moeskær Larsen.

Keith Devlin startede som adjungeret professor på IMADA med tilknytning til FNUG. Der var tiltrædelsesforelæsning i september, hvor tiltrædelsen bagefter blev fejret ved en reception.
Hele tiltrædelsesforelæsningen med introduktion af Connie Svabo finder du her.

I løbet af 2023 har vi haft besøg af seks gæsteforskere:
Nancy Longnecker, professor i videnskabskommunikation på University of Otaga, New Zealand. Læs om hendes besøg her. 
Nancy Longnecker og Connie Svabo er med i forskerteamet bag projektet Moriori, Music and Manawa og er i fællesskab ved at udvikle en udstilling om Moriori natur- og kulturhistorie. 

Inmaculada Navarro Gonzalez, lektor på ‘Department of Research Methods and Diagnosis in Education’ på ‘The National University of Distance Education’ (UNED) i Spanien. Siden 1997 har hun forsket i læreruddannelse, i kognitive funktioner af højere orden og i udvikling af bløde færdigheder, og under sit besøg på FNUG arbejdede hun sammen med Chunfang Zhou og andre kolleger på FNUG om forskningsemnerne ’kreativ tænkning’, ’læreruddannelse’ og ’problembaseret læring’. Samarbejdet har skabt grundlag for et dybere samarbejde mellem FNUG og UNED.
Læs om hendes besøg her.

Axel Langner, videnskabelig assistent på Institute of Science Education, Leibniz University, Hannover, og Mark Michelsen, videnskabelig assistent på Institute of Chemistry Education, Justus Liebig University, Giessen, besøgte os i september og holdt blandt andet hvert deres oplæg på FNUG Foundations. Læs om deres besøg her.

Vi har netop kunnet opleve Alex Langner igen, hvor han hold oplæg på på NiSE-webinaret den 30. januar. Her talte han om:
“Eye-Tracking in Science Education and novel Ways to use it”.
Læs mere her.

Morten Christensen, ph.d., lektor i naturfag på UCL, var gæst hos os, mens han arbejdede på projektet ’Makerspace som kollegialt læringssrum på erhvervsuddannelsen’. Samarbejdspartnere på projektet er blandt andre Connie Svabo og Dorte Moeskær Larsen. Læs mere her.

Thomas R. S. Albrechtsen, docent, ph.d., cand.mag. i almen pædagogik og leder af Forskningsprogram for Skole og Undervisning på UC Syd er fast tilknyttet som gæsteforsker. Thomas og Connie er i fællesskab ledere af LAVIN-projektet.

Her finder du alle, som er tilknyttet FNUG – Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling.


FNUGs medarbejdere

Redaktionen afsluttet: 30.01.2024