Skip to main content
DA / EN

Nyhedsarkiv

  • 17.04.2024

    Væv en science-gobelin

    Kom og væv en science-gobelin! Og bliv klogere på, hvorfor vi betragter vævning som verdens ældste computerteknologi.

  • 18.03.2024

    Følgeforskning til projektet Bælt i Balance

    Effektvurdering af undervisningsforløb og elevinteresse

  • 05.03.2024

    Bæredygtige skoleliv – en antologi

    Antologien "Bæredygtige skoleliv" er netop udkommet

  • 27.02.2024

    FNUG-forskere på Big Bang

    Big Bang, Danmarks største naturfagskonference og -messe, løber af stablen den 20.-21. marts 2024 i Odense Congress Center, og forskere fra FNUG deltager med oplæg og workshop, og i paneldebatter.

  • 27.02.2024

    De første STEM-forløb i LabSTEM+ er udviklet og afprøvet

    LabSTEM+ har haft workshops på fire skoler i regionen, og de første forløb er blevet afprøvet med eleverne på skolerne. Læs om design og bygning af racerbiler, og om undersøgelser af bakterievækst.

  • 27.02.2024

    LabSTEM+konference

    FNUG inviterer til LabSTEM+konference om integreret STEM (Science, Teknologi, Engineering og Matematik) i dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelse.

  • 30.01.2024

    Centret har vokseværk

    I 2023 er hele seks ph.d.-stipendiater blevet tilkyttet FNUG, og medarbejderstaben vokser. En adjungeret forsker er tiltrådt, og centret har haft besøg af en række gæsteforskere.

  • 30.01.2024

    FNUG-publikationer i 2023

    FNUGs forskere har i løbet af 2023 bidraget med adskillige forskningsartikler, bøger og bogkapitler. Herunder et lille uddrag

  • 13.01.2024

    Karina Kiær, forsker på FNUG, forsvarer sin ph.d.-afhandling den 9. februar

    Ph.d.-forsvaret af afhandlingen "Læsevejledning og databrug som organisatoriske rutiner i folkeskolen" finder sted på Aarhus Universitet fredag den 9. februar kl. 13-16

  • 04.01.2024

    Hjemmepasseren og bæredygtighedsentusiasten, der valgte at forske i naturvidenskabelig uddannelse

    Et interview med Katrine Bergkvist Borch, ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling ved Institut for Matematik og Datalogi, SDU.

  • 12.12.2023

    Skoven - et science-sanseunivers

    Dokumentationsapporten "Skoven - et science-sanseunivers" er netop udkommet

  • 07.12.2023

    Matematikkens rolle i STEM

    I de seneste år har STEM-tilgange til uddannelse fået stigende opmærksomhed i både politik, uddannelsesforskning og praksis. En bekymring, der konsekvent er blevet rejst i forskningslitteraturen vedrørende tværfaglig STEM-uddannelse er, at matematikkens rolle undervurderes, så den måske overskygges af de andre discipliner.

  • 04.10.2023

    Kunstbaseret naturfagsdidaktisk forskning

    I dagens akademiske landskab er der en voksende enighed om, at forskning bør inkorporere udforskende, kreative og kunstneriske praksisser. Ved FNUG udforsker vi metoder inden for kunst- og designbaseret forskning og forbinder dem med praksisser inden for naturfags- og matematikdidaktisk forskning.

  • 04.10.2023

    LabSTEM+projektets første laboratorier er i gang

    LabSTEM+ er i fuld gang med STEM-laboratorier på skoler i Vejle, Sønderborg og Odense. Projektet arbejder for en højere kvalitet i undervisningen i matematik og naturfag i grundskolens udskoling og på ungdoms- og erhvervsuddannelserne

  • 26.09.2023

    Gæster på FNUG holder oplæg på FNUG Foundations

    FNUG får i slutningen af september besøg af to gæsteforskere fra Tyskland: Malte Michelsen, videnskabelig medarbejder ved Institute of Science Education, Leibniz Universität Hannover og Axel Langner, videnskabelig medarbejder ved Institute of Chemistry Education, Justus Liebig Universität Giessen.

  • 20.08.2023

    Forfatterspiren, der tog på rejse ind i sanselig matematik

    Et interview med Amalie Thorup Eich-Høy, der er ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG), SDU

  • 15.08.2023

    Gæst på FNUG, Morten Christensen arbejder på projektet 'Makerspace som kollegialt læringsrum på erhvervsuddannelsen'

    Erhvervsskolelærere finder inspiration og værdi i deling af nye erfaringer med kollegaer med anden didaktisk baggrund, når de skal tilegne sig nye digitale undervisningskompetencer. Det viser en undersøgelse, som danner baggrund for projektet ’Makerspace som kollegialt læringssrum på erhvervsuddannelsen’, som Morten Christensen er leder af. FNUG nyder godt af at have ham som gæst på centret, mens han arbejder på projektet

  • 12.06.2023

    Adjungeret professor Keith Devlin holder tiltrædelsesforelæsning

    Keith Devlin er tiltrådt som adjungeret professor på IMADA og holder onsdag den 13. september sin tiltrædelsesforelæsning ”Can there be a (mathematically-grounded) “physics” of learning?”

  • 01.05.2023

    'Leg med Science' på Forskningens Døgn 2023

    Ved Forskningens Døgn den 22. april 2023 deltager Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) med en workshop med tre science-inspirerede aktiviteter, henvendt til børn og deres familier.

  • 01.05.2023

    Studentersession i forlængelse af forskningsseminaret på FNUG torsdag den 4. maj

    I forlængelse af forskningsseminaret på FNUG torsdag den 4. maj afholdes tredje session for studerende, der i forårssemestret 2023 skriver et matematikdidaktisk speciale på FNUG

  • 17.04.2023

    Besøg af gæsteforsker professor Nancy Longnecker

    FNUG har den 17.-20. april besøg af professor i videnskabskommunikation Nancy Longnecker fra University of Otaga, New Zealand.

  • 28.03.2023

    Gå på jagt efter Den Mystiske Portnøgle under Forskningens Døgn 2023

    På vej rundt i Odenses bymidte løser du gådefulde, matematiske opgaver for at finde næste stop på vandringen. Bliver opgaverne løst rigtigt, lykkes det måske at finde Den Mystiske Portnøgle, som ellers har været forsvundet i mange år, og som Kammerraadinden meget gerne vil have din hjælp til at finde, så hun kan få svar på sine spørgsmål

  • 20.03.2023

    FNUG-forskere på Big Bang i Odense

    Big Bang, Danmarks største naturfagskonference og -messe, løber af stablen den 22.-23. marts i Odense Congress Center, og forskere fra FNUG deltager med oplæg og i paneldebatter.

  • 01.03.2023

    Lektor Inmaculada Navarro Gonzalez er gæsteforsker på IMADA

    Gæsteforsker Inmaculada Navarro Gonzalez besøger IMADA i perioden fra den 1. marts til den 31. maj 2023. Under hendes besøg er hun gæst på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling, hvor lektor Chunfang Zhou er hendes vært

  • 10.02.2023

    Ny adjunkt på Institut for Matematik og Datalogi - ekspert i matematikdidaktik og STEM

    Dorte Moeskær Larsen startede den 1. februar 2023 som adjunkt på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG). Hun har stor ekspertise i matematikdidaktik og STEM, og i hvordan STEM kan bruges til at skabe undersøgelsesbaseret matematikundervisning drevet af nysgerrighed.

  • 07.02.2023

    LabSTEM+

    LabSTEM+ fører LabSTEM-projektet videre i en tre-årig periode fra den 1. januar 2023 og har til formål blandt andet at arbejde for en højere kvalitet i undervisningen i matematik og naturfag i grundskolens udskoling og på ungdoms- og erhvervsuddannelserne

  • 07.11.2022

    LabSTEM-konferencen i Odense den 27. oktober 2022

    Konferencen startede med fællessang og sluttede i gastronomiens tegn. Og hvad har det så med STEM at gøre? En hel masse, fandt deltagerne ud af

  • 02.11.2022

    Konkurrencen er slut, og vinderen er fundet  

    I forbindelse med FNUGs Escape-aktivitet ”Den Mystiske Portnøgle”, deltog de medvirkende skoleklasser fra juni til efterårsferien 2022 i konkurrencen om et undervisningsforløb, ”Andersens perspektiver” i H.C. Andersens Hus. Vi har netop udtrukket en vinder

  • 01.10.2022

    Det Gådefulde Sanseunivers Havet

    I uge 39 inviterede FNUG dagtilbud og skoleklasser på besøg i vores sanseunivers til at dufte, mærke, se, smage og lytte til, hvad havet rummer

  • 01.10.2022

    LabSTEM Nord inviterer til konference på Aalborg Universitet, torsdag d. 17 november!

    Konferencen kommer til at bestå af spændende indlæg, workshops og poster session med lærere der er med i projektet, og som vil præsentere deres første erfaringer med at udvikle problem-baserede STEM-undervisningsforløb, samt en række faglige inspirationsindlæg fra forskellige samarbejdspartnere på STEM området.

  • 21.09.2022

    Matematiker emeritus fra Stanford University Keith Devlin holder åben forelæsning

    Forelæsningen 'The Emergence and Development of Mathematical Thinking in Human Society' blev holdt af matematiker emeritus Keith Devlin fra Stanford University d. 22 september 2022. Indholdet er en del af kurset Matematikhistorie på Institut for Matematik og Datalogi på Syddansk Universitet (SDU).

  • 16.09.2022

    Undersøgelse af gymnasieelevers scientific literacy

    Ny rapport redegør for resultaterne af et følgeforskningsprojekt, som har haft til formål at undersøge, hvad ni gymnasieklasser fik ud af at deltage i Et Sundere Syddanmark, Gymnasiepanelet 2022 (ESSGYM22), et følgeforskningsprojekt til Citizen Science-projektet ’Et Sundere Syddanmark’. Gymnasiepanelet har deltaget i et forløb udviklet af Syddansk Universitetsbibliotek (SDUB), og undersøgelsens fokus har været, om der i forløbet skete en progression i elevernes scientific literacy

  • 14.08.2022

    Evaluering af deltagernes oplevelse i et escape room på SDU

    Rapporten "Evaluering af deltagernes oplevelse af et escape room på SDU" er netop udkommet

  • 08.07.2022

    Chunfang Zhou er gæsteoplægsholder ved BMB’s årlige undervisningsseminar

    Den 22. august er Chunfang Zhou gæsteoplægsholder på det årlige undervisningsseminar hos Institut for Biokemi og Molekylærbiologi (BMB). Her deltager hun i kollaboration med Cita Nørgård fra SDUUP. Temaet, ’Kreativitet - hvad det er og hvordan kan vi lære det?’, er det centrale område i Chunfangs forskning på IMADA

  • 16.06.2022

    ’The Math Guy’ - adjungeret professor fra Stanford

    Matematiker Keith Devlin fra Stanford Universitet udnævnes som adjungeret professor ved Institut for Matematik og Datalogi med start 1. august 2022 frem til 1. juli 2027.

  • 15.06.2022

    Center for Grundskole-forskning holder konference med fokus på Bæredygtige skoleliv den 28. september 2022

    Titlen på årets konference er Bæredygtige skoleliv. Det bliver en konference fyldt med viden, workshops, dialog - og musik.

  • 13.06.2022

    Den Mystiske Portnøgle - et MatKult-projekt

    På vej rundt i Odenses bymidte løser du gådefulde, matematiske opgaver for at finde næste stop på vandringen. Bliver opgaverne løst rigtigt, lykkes det måske at finde Den Mystiske Portnøgle, som ellers har været forsvundet i mange år, og som Kammerraadinden meget gerne vil have din hjælp til at finde, så hun kan få svar på sine spørgsmål.

  • 10.06.2022

    Ny rapport om professionelle læringsfællesskaber

    Et review udarbejdet af STEM-forskere på SDU og UC Syd viser, at der ikke er megen international forskning om professionelle læringsfællesskaber inden for naturfagsdidaktik. Forskningsrapporten er lavet på initiativ af Center of Excellence in Science Education (CESE), en del af Naturfagsakademiet (NAFA)

  • 29.04.2022

    Kreativitet i STEM-uddannelse: Et foredrag af Chunfang Zhou

    Det naturvidenskabelige fakultet har udviklet en ambitiøs strategi for de kommende fem års uddannelse.

  • 21.04.2022

    Arkiv over netværksmøder for danske naturfagsdidaktikere

    Danske naturfagsdidaktikere mødes online til netværksmøder arrangeret af Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) og Center of Excellence in Science Education / Naturfagsakademiet (CESE / NAFA). Materialet fra netværksmøderne er samlet i dette arkiv.

  • 21.04.2022

    Arkiv over NiSE webinarer for danske naturfagsdidaktikere

    Danske naturfagsdidaktikere mødes til webinarer i Network in STEM Education - NiSE - arrangeret af Center of Excellence in Science Education / Naturfagsakademiet (CESE / NAFA) og Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG). Materialet fra webinarerne er samlet her.

  • 07.04.2022

    Stort projekt bygger videre på erfaringer fra LSUL

    Det nationale program, NAFA, skal øge fokus på naturfags-didaktik både i grundskolen og på professionshøjskolerne. Projektet bygger videre på de mange erfaringer med tværgående samarbejde fra LSUL og kan potentielt gøre Syddansk Universitet til et videnshub på det naturfagdidaktiske område.

  • 25.02.2022

    Kan gymnasieelever bidrage til forskningen?

    Et sideprojekt til Citizen Science-projektet "Et Sundere Syddanmark" inddrager 2.g-elever i aktuel forskning. Projektet har tidligere vist, at gymnasieeleverne kan bidrage positivt til forskningen, og at de desuden selv får styrket deres læring ved at bidrage. Sideprojektet går i gang i uge 9 og munder ud i en konkurrence til maj.

  • 08.02.2022

    Fem matematikstuderende vinder formidlingspris for deres førsteårsprojekt

    I deres førsteårsprojekt har Cecilie Bruun Flink, Celina Vestergaard Danielsen, Christian Vikelgaard Liebst, Liv Aamand Andersen og Nanna-Louise Holm Struck taget fat i de nationale tests og spørgsmålet om, hvorfor de går galt.

  • 26.11.2021

    Ny bevilling til Space Club SDU fra Teknologipagten

    Med en bevilling fra Teknologipagten skal undervisere og studerende på Syddansk Universitet i fremtiden være med til at udvikle STEM-undervisning inden for rumvidenskab.

  • 24.11.2021

    Online Verdensmålsforum

    LSUL inviterede til online Verdensmålsforum 1. december 2021 kl. 13-15 med oplæg af postdoc Stine Mariegaard og postdoc Martin Hauberg-Lund Laugesen. Verdensmålsforummet var på ZOOM og åbent for alle.

  • 12.11.2021

    LabSTEM-konference 2021

    Torsdag den 28. oktober mødtes 140 pædagoger, lærere og vejledere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, ansatte og studerende fra professionshøjskoler og universiteter og konsulenter fra hele landet til LabSTEM-konference i Odense med storskala, levende formidling af hvordan Matematik kan integreres med S, T og E i STEM.

  • 01.11.2021

    Hvordan er den kulinariske oplevelse, når maden serveres på en petriskål?

    Da SDU d. 1. november 2021 fik besøg af CESE’s ledelse, gik spisning, vidensformidling og design op i en højere enhed.

  • 16.10.2021

    Oplevet udvikling af PCK i natur/teknologi – også et kollegialt og materielt anliggende

    Jens Jakob Ellebæk forsvarer sit ph.d.-projekt ”Oplevet udvikling af Pedagogical Content Knowledge (PCK) i natur/teknologi” på SDU den 21. oktober 2021.

  • 04.10.2021

    Fra STEM til rumfart

    Der forestår stadig en række udfordringer med at få grundideerne bag STEM integreret i uddannelsessystemet. En udfordring er, at fagprofessionelle og elever kan have vanskeligt ved at se fordelene ved dette. Her kan Danmarks stærke forskningsmiljøer indenfor rumforskning virke som inspiration.

  • 30.09.2021

    En tværgående STEM-undervisning

    Tre forskeres bud på, hvordan man kan udvikle undervisning gennem samskabelse og lette transferbyrden fra de unges skuldre.

  • 16.09.2021

    Elever forstår det faglige bedre ved at udvikle modeller

    For at undersøge og styrke elevernes modelleringskompetencer i matematik og naturfag har lektor og ph.d. Claus Auning arbejdet med to opgaver i flere udskolingsklasser: nedsivning af vand i forskellige jordlag og en imploderet tankvogn. Arbejdet med at udvikle modeller hjælper eleverne til at forstå fænomener og anvende abstrakt viden.

  • 03.09.2021

    Leder af CESE er fra SDU

    Gitte Miller Balslev starter den 1. oktober som leder af det nystartede Center of Excellence in Science Education (CESE), som skal løfte forskningsdelen i millioninvesteringen i Naturfagsakademiet (NAFA). NAFA-programmet skal fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen.

  • 03.09.2021

    Matematikkens rolle i STEM

    Der er en stigende bekymring for matematikkens rolle i STEM (Science Technology Engineering Mathematics). En bekymring for, at den falder i baggrunden og ikke får den opmærksomhed, den bør have som central spiller i alle naturvidenskabelige fag.

  • 02.09.2021

    Nyt tre-årigt LSUL-partnerskab

    Parterne bag Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) – professionshøjskolerne UCL og UC SYD og Det Naturvidenskabelige Fakultet på SDU – fortsætter og videreudvikler det mangeårige samarbejde.

  • 01.08.2021

    Ny lektor på Institut for Matematik og Datalogi

    Chunfang Zhou startede 1. august 2021 som lektor på Institut for Matematik og Datalogi. Hendes forskning har kreativitet inden for STEM-uddannelserne og videnskabsformidling som omdrejningspunkt for problembaseret læring, design af læringsmiljøer, interaktion mellem mennesker og teknologi, kunstig intelligens (AI), bæredygtighed og ansvarlig innovation.

  • 05.07.2021

    Gymnasielæreren, der blev topforsker

    Professor Claus Michelsen har brugt et langt forskerliv på at sætte den praksisnære matematikundervisning på dagsordenen. Nu er han – næsten – klar til at gå på pension.

  • 01.11.2020

    Ny professor på Institut for Matematik og Datalogi

    Connie Svabo tiltrådte 1. oktober 2020 som professor på Institut for Matematik og Datalogi, hvor hun arbejder med forskning i STEM-uddannelse og videnskabskommunikation. Hendes ambition er at udbrede tværfaglighed og koble STEM-fagene til oplevelse og design.

  • 21.11.2019

    Lancering af MatOnline

    I dag lanceres MatOnline – en online matematik avis.

  • 18.11.2019

    "Udvikling af matematisk ræsonnementskompetence - et overblik over tilgange, undersøgelser og metoder i et ph.d.-projekt."

    Den 6/12-2019 kl 13 forsvarer LSULs Dorte Moeskær Larsen sin ph.d.-afhandling 'Developing reasoning competence in inquiry-basedmathematics teaching'.

  • 01.11.2019

    Lars Seidelin i P1s 'Så vidt vi ved'

    Den 31/10-2019 var LSULs Lars Seidelin i P1s 'Så vidt vi ved'

  • 03.10.2019

    “Creating interest in marine biology and natural sciences: Potentials and pitfalls of using live-stream video and integrating it in a teaching program”

    Den 11/10-2019 kl 13 skal LSULs Lars Seidelin forsvare sin Ph.D-afhandling.

  • 01.07.2019

    Afslutningskonference for CROSSCUT

    CROSSCUT projektet nærmer sig sin afslutning og i den forbindelse afholdes konference om tværfaglighed hos leadpartneren, CIEP (Frankring), den 29. august 2019.

  • 09.05.2019

    5 års fødselsdagsseminar

    LSUL bliver 5 år og det fejerer vi den 29. maj 2019 fra 10.00 til 12.00 med et fødselsdagsseminar, hvor juniorprofessor Susanne Weßnigk fra Leibniz University Hannover vil holde oplæg om kvantefysik og energiforståelse i skoler og skolelaboratorier.

  • 01.04.2019

    Lancering af online kompetenceudviklingsprogram i tværfaglig undervisning

    Den 26/4-2019 inviterer LSUL til lancering af CROSSCUTs online kompetenceudviklingsprogram i tværfaglig undervisning for lærere og lærerstuderende.

  • 20.03.2019

    LSUL på Big Bang 2019

    LSUL vil igen i år være at finde på Big Bang konferencen, hvor centerleder Claus Michelsen vil være keynote speaker og Ph.d-stipendiat Stine Mariegaard vil opholde et oplæg og en workshop.

  • 08.03.2019

    LSUL rykker til Campus Odense

    LSUL har holdt flyttedag og er nu at finde på Campus i Odense.

  • 01.03.2019

    Lars Seidelin ansat som videnskabelig assistent

    Den 1. marts startede Lars Seidelin som videnskabelig assistent hos LSUL.

  • 25.09.2018

    Naturvidenskabens ABC

    Undervisningsminister Merete Riisager har nedsat en ekspertgruppe der skal komme med forslag til Naturvidenskabens ABC. LSUL's leder, Claus Michelsen, er en af forskerne der skal være med til at give inspiration og input til ABC'en.

  • 27.06.2018

    Centerlederens kommentar

    Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Til næste år er det 60 år siden, at den britiske fysiker og litterat Charles Percy Snow udgav den lille debatbog ”The Two Cultures and the Scientific Revolution”. Bogen er et særdeles engageret debatindlæg om adskillelsen mellem den humanistiske og den teknisk-naturvidenskabelige kultur. Snow beskriver en kløft mellem de to kulturer præget af gensidig uvidenhed, fordomme og arrogance - ikke mindst fra den humanistiske kultur.

  • 27.06.2018

    Undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret matematik og naturfag

    Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Dorte Moeskær Larsen fra LSUL deltager i podcasten 'Stemmer fra skolen'.

  • 27.06.2018

    Science i børnehøjde

    Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Energi i børnehøjde i Sønderborg og Fredericia har masser af energi.

  • 27.06.2018

    Teknologiforståelse

    Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Programmering og modellering, droner og robetter, samt PANaMa Camp.

  • 27.06.2018

    På tværs i uddannelsessystemet

    Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Universitetsuddannelse med fokus på undervisning

  • 11.01.2018

    Samarbejde vil sætte droner og robotter på skemaet i gymnasiet

    Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) ved Det Naturvidenskabelige Fakultet, Dronecenteret ved Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitetsbibliotek og Mulernes Legatskole i Odense indgår samarbejde, som vil sætte droner og robotter på skemaet i gymnasiet som et fagligt og didaktisk redskab til anvendelsesorienteret og autentisk undervisning på gymnasiets nye studieretning i matematik -fysik-kemi med særligt fokus på droner og robotter.

  • 09.10.2017

    Konference: Science og Teknologi i børnehøjde

    Mandag d. 20. november 2017, kl 9-16 afholdes konferencen Science og Teknologi i børnehøjde på Syddansk Universitet, Odense

  • 05.09.2017

    Ph.d.-forsvar: Science Camps - aspekter af deltageres og underviseres udbytte

    Tirsdag d. 5. september 2017 forsvarer Linda Ahrenkiel sin ph.d.-afhandling med titlen ”Science Camps - aspekter af deltageres og underviseres udbytte”.

  • 04.05.2017

    Gymnasielærere samlet om fagsamspil

    Hvad har fagene matematik og biologi med hinanden at gøre? Det spørgsmål har 70 gymnasielærere fra Region Nordjylland, Midtjylland og Sjælland haft et særligt fokus i skoleåret 2016/2017.

  • 07.12.2016

    Motivation som faktor i studievalg, fastholdelse og præstation på naturvidenskabelige uddannelser

    Fredag 16. december 2016 forsvarer Nadia R. D. Kristensen sin ph.d.-afhandling med titlen ”Motivation som faktor i studievalg, fastholdelse og præstation på naturvidenskabelige uddannelser”.

  • 31.05.2016

    Nyt forskningsprojekt i samarbejde med IPN: PANaMa - Perspektiver på arbejdsmarkedet med naturvidenskab og matematik

    Hvordan kan undervisningen i Matematik og Science modvirke manglen på kvalificeret arbejdskraft i den dansk-tyske region? Projektet PANaMa ønsker at integrere viden om regionale karriere- og uddannelsesmuligheder i matematik og naturfagsundervisningen.

  • 17.08.2015

    Specialeforsvar - Faglig identitet og undervisning i gymnasiefagene Religion og Fysik

    Onsdag d. 12. august forsvarede Per Haystrup Feddersen sit kandidat speciale med titlen: ”Faglig identitet og undervisning i gymnasiefagene Religion og Fysik”.

  • 24.04.2015

    Manfred Euler tiltrådt som adjungeret professor

  • 27.03.2015

    Samarbejde om biologi og matematik i gymnasiet.

  • 19.08.2014

    Hands-on aktiviteter på Fjord & Bælt Centeret

    Projektet Turisme, Menneske, og Natur har denne sommer afholdt en række events på de fire oplevelsescentre der samarbejder i projektet. I dag var turen kommet til Fjord & Bælt i Kerteminde.

  • 31.07.2014

    Konference: Tourism and Public Awareness of Man-Nature Relations

    Konference om samspillet mellem turisme, science centre og læring

  • 09.08.2013

    Ny bog om professionelle læringssfælleskaber

    En ny bog sætter fokus på den fælles udvikling af undervisningen i vores skoler

  • 05.08.2013

    Nyt tværfagligt undervisningsmateriale

    Et nyt tværfagigt undervisningsmateriale til gymnasiets kemi og matematikundervisning bruger kemien til at understøtte elevernes matematiske erkendelser

  • 12.06.2013

    Unge forskere fra Tyskland og Danmark i udveksling

    Symposium for ph.d.-studerende og studerende

  • 15.01.2013

    Ny ph.d.-studerende på NAMADI

    Ny erhversph.d.-studerende er startet i et samarbejde mellem Naturama, Svendborg og Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik