Publikationer

FNUG-publikationer i 2023

FNUGs forskere har i løbet af 2023 bidraget med adskillige forskningsartikler, bøger og bogkapitler. Herunder et lille uddrag

Fire STEM-aktivitetshæfter udkom i starten af 2023. Hæfterne er et af resultaterne af LabSTEM-projektet. Du kan læse og downloade alle fire hæfter fra Labstems hjemmeside.

Bogen ”STEM-didaktik – med fokus på matematik. Til grundskole, gymnasie og dagtilbud” fik sit sidste punktum i 2023 og udkommer den 1. marts 2024 på Syddansk Universitetsforlag. Bogens forfattere er Connie Svabo, Dorte Moeskær Larsen, Maiken Westen Holm Svendsen, Katrine Bergkvist Borch og Mette Als Kristensen, og den er et af de første omfattende forsøg på at dele erfaringer med og perspektiver på at benytte STEM-didaktik i en dansk sammenhæng. Bogen byder blandt andet på forskningsbaserede og praksisnære eksempler, hvor mange er hentet fra LabSTEM-projektet.

Connie Svabo har, sammen med Professor Michael Shanks, Stanford University, lektor Chunfang Zhou, FNUG og professor Tamara Carleton, Stanford University, skrevet kontrakt med forlaget Springer om udgivelsen af ”Creative Pragmatics” i ESERA-bogserien om science education.

Bogen ”Bæredygtige Skoleliv” udkommer i foråret 2024. Den bliver redigeret af Connie Svabo, Nicolaj Elf og Thomas Skovgaard.

Artiklen ’Matematikkens rolle i STEM’, skrevet af Connie Svabo, Mette Als Kristensen, Dorte Moeskær Larsen og Lars Seidelin, er blevet publiceret i International Journal of Education i Mathematics, Science and Technology. Læs mere her, hvorfra der linkes til artiklen.

Kommentar af Connie Svabo og Gitte Miller Balslev i Fundats den 23. juni: ’STEM kan bidrage til engagerende matematik’

Rapporter om science-universet Havet og science-universet Skoven

Gitte Miller Balslev og Tina Maria Brinks fik deres paper 'Facilitating Networked Science Education Leadership to Promote an Open and Sustainable School Culture' valgt som bedste paper på ESERA 2023.
Deres paper blev valgt af Strand Chair som ’best paper’ ud af 60 deltagende papers i temaet ’Interdisciplinarity and Education’. Udvælgelsen betyder, at de to FNUG-forskere skal bidrage med et kapitel på 12 sider til en antologi om temaet ”Connecting Science Education with Cultural Heritage”.
Antologien forventes udgivet i løbet af sommeren 2025.

Her kan du følge med i FNUGs forskeres publikationer

FNUGs forskeres publikationer

Redaktionen afsluttet: 30.01.2024