Kunstbaseret forskning

Kunstbaseret naturfagsdidaktisk forskning

I dagens akademiske landskab er der en voksende enighed om, at forskning bør inkorporere udforskende, kreative og kunstneriske praksisser. Ved FNUG udforsker vi metoder inden for kunst- og designbaseret forskning og forbinder dem med praksisser inden for naturfags- og matematikdidaktisk forskning.

Anerkendte forskere fra forskellige felter, herunder uddannelse, psykologi, sociologi, organisationsstudier, arkæologi og geografi, understreger vigtigheden af at integrere opfindsomme og eksperimentelle tilgange i akademisk forskning (Svabo 2016, Wickman et al 2022).

Kreative tilgange, performance og design

På Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) arbejder forskere inden for naturfagsdidaktik med kunstneriske og kreative tilgange til udstillingsudvikling, kulturel sondring og brug af performance og design som integrerede og skabende aspekter af at skabe og formidle viden. Vi omfavner kunstnerisk og kreativ forskning og slår os sammen med andre forskere inden for naturfagsdidaktik, som opfordrer til æstetiske tilgange og omfavner kreativitet, samtidig med at vi opretholder et stærkt fokus på metodologisk refleksion og bevidsthed (Wickman et al 2022, Hoppe & Holmegaard 2022, Achiam et al 2023). Kunst og design tilbyder unikke tilgange, som rationelle og objektivistiske metoder ikke kan kopiere. Ved at dykke ned i kunstens og designs verden kan vi hente inspiration og skabe information og oplevelser, som baner vejen for nye retninger inden for naturfagsdidaktik.

Referencer

Svabo, C. (2016). Performative Schizoid Method: Performance as ResearchPARtake: The Journal of Performance as Research1(1), 1-21. Article 7.

Wickman P.-O., Prain, V. & Tytler, R. (2022) Aesthetics, affect, and making meaning in science education: an introduction. In International Journal of Science Education, 44:5, 717-734. Taylor & Francis Online.

Hoppe, E. E. & Holmegaard, H. T. (2022) Art-based methods in science education research: A systematic review of their prevalence and an analysis of their potentials in addressing complex questions. In Nordic Studies in Science Education (18(3), 323-336). Vol. 18 No. 3 (2022): Nordina.

Achiam, M. & Evans, H. J. 30 jun. (2023). Out-of-school science education institutions for sustainability. In Amplifying informal science learning: Rethinking research, design, and engagement. Diamond, J. & Rosenfeld, S. (red.). Routledge, s. 120-130.

Mød forskeren

Professor Connie Svabo er leder på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og projektchef for LabSTEM+

Læs mere her

Redaktionen afsluttet: 04.10.2023