NiSE workshop den 24. juni

• Stræber du efter at bidrage til  lokal meningsskabelse gennem forskning?
  • Er du interesseret i naturfagsdidaktisk forskning?
  • Har du behov for at interagere med og studere læreres eller elevers læring og udvikling i selve læringssituationen – altså i den naturlige kontekst?
Er svaret ja, så inviterer NiSE dig til workshoppen ”Field Experiments” den 24. juni kl. 13.00 - 16.00  på UCL i Seebladsgade  1, Odense C.
Workshoppen vil give deltagerne den grundlæggende viden til at inkludere randomiserede kontrollerede forsøg (randomized controlled trial, forkortet RCT), også kaldet feltforsøg – Field Experiments –  som en del af metoderne i forskningsværktøjskassen.

Vi undersøger, hvordan vi kan bruge metoden ”Field Experiments” på det naturfagsdidaktiske område. Det gør vi sammen med en ekspert på området, Sofia Bapna, som vi har hentet til Danmark til formålet. Gennem praksiseksperimenter er det muligt at aktualisere skoleforskning, og det kan – hvis vi arbejder strategisk og reflekteret med metoden – bidrage til udviklingen af professionsidentitet med et opdateret perspektiv på STEM i skolen.

Indholdet af workshoppen er

• Hvad er et feltforsøg?
  • Hvorfor har vi brug for feltforsøg til at skabe innovation og politisk ændring?

Trinene i udførelsen af feltforsøg:
    1.  Formulering af et spørgsmål egnet til feltforsøg
    2. Design af forsøget: identifikation af deltagere, identifikation af interventioner, identifikation af resultater, bestemmelse af stikprøvestørrelse,         randomisering.
    3. Forberedelse til implementering - præregistrering, etiske overvejelser
    4. Gennemførelse af forsøget
    5. Analyse af data og rapportering
  • Transformation til dine kontekster: Hvordan anvendes metoden i dine kontekster?

Workshoppen gennemføres på engelsk, og herunder kommer Sofia Bapnas egen beskrivelse af, hvad RCT er, hvordan man designer RCTs, hvordan man bruger dem, og hvad man får ud af dem.

Sofia Bapners præsentation

This NiSE workshop is targeted at academic researchers. It will provide foundational knowledge for them to include randomized controlled trials (RCTs), also called field experiments, as part of the methodologies in their research toolkit. In an RCT, participants are randomly assigned to two or more groups. One or more groups receive interventions (treatment groups), and one group is not given an intervention (control). Real world outcomes for the control and treatment groups are then compared. Examples of a RCT might include testing the effects of a new teaching method – e.g. in science education – in actual classrooms. Following the randomized introduction of the intervention, one would assess the impact of the intervention on student learning, engagement, or other outcomes of interest. I will provide some examples from existing research, of designing RCTS for such interventions. Unlike laboratory experiments, field experiments are conducted in real-world situations, participants are in their naturally occurring environments, and participants are often not aware that they are part of a study; this allows researchers to study behavior/outcomes in a more realistic way. Moreover, field experiments help overcome some of the possible concerns with lab experiments or the use of observational data such as selection bias (results affected by the sample or those participating in the study), omitted variable bias (results are due to a variable that is not considered), actor observer bias (results affected by participants knowing that they are participating in a study) etc. Importantly RCTs allow for making causal claims (i.e., one is able to determine if a certain intervention actually causes a certain outcome. The randomized controlled field experiment is a method that is used in all fields e.g, development economics, sociology, business, education etc. I will talk about the method broadly; the faculty attending the workshop can take the method and apply it in their context.

Der er plads til 16 deltagere i workshoppen, så tilmeld dig hurtigt, hvis du vil sikre dig en plads.

Arrangører af NiSE-workshops

Connie Svabo, professor og centerleder, FNUG
Martin Krabbe Sillasen, forskningsleder og vicecenterleder, CESE/NAFA
Gitte Miller Balslev, lektor på FNUG
Tilmelding

Du tilmelder dig workshoppen ved at skrive til FNUG-medarbejder Lisbet Foged. Der er begrænset antal pladser, som vi fylder op i takt med, tilmeldingerne kommer.

TIlmeld dig her

Sofia Bapna

Forsker på Carlson School of Management, University of Minnesota.

I sin forskning anvender Sofia Bapna primært feltforsøg, der udføres i sammenhænge relateret til iværksætteri og innovation, digitale platforme og kønsforskelle.
Hun  undersøger kønsforskelle inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab, matematik (STEM) og egenkapital-crowdfunding. Hun udforsker de emner gennem organisationsteoriens linse og anvender både randomiserede feltforsøg og strenge økonometriske metoder. Hendes arbejde er blevet offentliggjort i Management Science og MIS Quarterly, og det er blevet omtalt i Forbes.

Sidst opdateret: 17.04.2024