Videnscenter for Psykotraumatologi

Kronisk syge børn sætter ny dagsorden for mange familier

Familier med alvorligt syge børn er præget af frygt, sorg og bekymring for fremtiden.

Sygdomme kan komme til ens liv som et lyn fra en klar himmel. Mor og far kan hurtigt blive ramt på indkomsten når deres børn bliver alvorligt syge. Forældrene kan blive nødt til at indrette sig efter barnets sygdom og arbejde mindre. De må sige nej til deres livslange karriere og de høje lønninger. Nogle vælger at blive skilt fordi de ikke kan kapere det nye liv.

Det kan være svært for kriseramte familier at overskue den nye situation samt finde ud af, hvor de kan få hjælp henne. Mange familier oplever nedgang i indkomsten. Som forældre har man ofte sørget for at forsikre sig selv ved sygdom og mistet arbejdsevne men ikke hvis der sker noget med ens barn.

Videnscenter for Psykotraumatologi har lavet flere undersøgelser af psykologisk karakter i relation til traume, opstået i forbindelse med kroniske sygdomme. Er du interesseret i at læse mere om forældrene til kronisk syge børn kan du gøre det ved at trykke på linket her. Vil du hellere vide noget om projektet med navnet ”Forældre til børn med svær epilepsi” kan du gøre det ved at trykke på linket her.

Redaktionen afsluttet: 26.02.2020