Arkiv

Arkiv over NiSE webinarer for danske naturfagsdidaktikere

Danske naturfagsdidaktikere mødes til webinarer i Network in STEM Education - NiSE - arrangeret af Center of Excellence in Science Education / Naturfagsakademiet (CESE / NAFA) og Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG). Materialet fra webinarerne er samlet her.

6. Marts 2024

Se Per-Olof Wickmans oplæg "Aesthetics, interest and meaning-making in science education". Per-Olof Wickmans slides finder du her.

6. Marts 2024

Se Connie Svabos oplæg "Visual Methods: taking a look at experiences in STEM education". Connie Svabos slides finder du her.

30. Januar 2024

Se Axel Langner oplæg "Eye-Tracking in Science Education and novel Ways to use it"

30. Januar 2024

Se Maiken Westen Holm Svendsen oplæg " Generative AI in education"

6. December 2023

Se Kristina Danielsson oplæg "Fra faglig læsning (i naturfag) til faglig literacy (i naturfag), og hvorfor det omfatter så meget mere end at udskifte et ord med et andet"

6. December 2023

Se Jesper Bremholm oplæg "Lærernes forståelse af literacy i naturfag - nye og velkendte udfordringer"

10. Oktober 2023

Se Dorte Ruge oplæg "Undervisning for Bæredygtig Udvikling på læreruddannelsen - cases for UCL University College og perspektiver på 2023 bekendtgørelse"

10. Oktober 2023

Se Martin Hauberg Lund Laugesen oplæg "Økodannelse i grundskolen: Om klima-, miljø- og bæredygtighedsundervisning i den kapitalocæne epoke"

10. Oktober 2023

Se  Katrine Bergkvist Borch oplæg "Wicked Heritage - eksemplificeret med sanseudstillingen 'Havet''."

5. September 2023

Se Dorte Moeskær Larsen oplæg "Matematikkens rolle i integreret STEM-undervisning i LabSTEM-projektet."

5. September 2023

Se Søren Krogh Hansen oplæg "Sanseligt, kropslig matematisk engagement i dagtilbuddets lege- og læringsmiljø"

20. Juni 2023

Se Christina Dahl Madsens oplæg "Betydningsfulde faktorer for design af virkningsfulde kompetenceudviklingsmodeller til grundskolen"

20. Juni 2023

Se Jens Jakob Ellebæks oplæg "Influerende strukturer for udvikling af læreres fagdidaktiske kundskaber (PCK)"

10. Marts 2023

Se Professor Marc de Vries' oplæg "Conceptual teaching for technological literacy"

10. Marts 2023

Se Pernille Kaltofts oplæg "Faget teknologi på htx som eksisterende og levende eksempel på, hvordan undervisning mod teknologisk dannelse kan udformes"

26. April 2023

Se Jens Jørgen Hansens oplæg "Læringsperspektiver på teknologier"

26. April 2023

Se Lars Bo Andersen og Marie Falkesgaard Slots oplæg "Teknologiforståelse – et forsøgsfag på læreruddannelsen"

24. januar 2023

Se Christine Harrisons oplæg "Preparing Assessment Capable Teachers: A Global Need"

24. januar 2023

Se Birgitte Lund Nielsens  oplæg "Forskning relateret til læreruddannere indenfor naturfag og den dobbelte didaktiske dimension"

30. november 2022

Se Jan Sølbergs oplæg "Oplagte udfordringer ved professionel udvikling i grundskolen"

30. november 2022

Se Mark Boylans oplæg "Kompleksitet i faglige udviklingsprogrammer"

9. november 2022

Se Jens Dolins oplæg Forholdet mellem formativ og summativ evaluering i en dansk kontekst

9. november 2022

Se Camilla Kølsen Petersen og Astrid Pinholt Søndergaards oplæg, ”Hvordan kollaborativ evaluering kan fremme koblingen mellem formativ og summativ evaluering”:

21. september 2022

Se Lars Brian Kroghs oplæg, ”Professionelle læringsfællesskaber og kapacitetsopbygning i gymnasieprojektet Skolebaseret Udvikling af Naturfag (SUN):

18. maj 2022

Se Jens Jakob Ellebæks oplæg, Potentialer og faldgruber i arbejdet med PCK – faglighedsudvikling i et læringsnetværk:

Se Yi-Hwa Lious oplæg, ”Networked learning ecosystem: evolving by design - a social network approach to leadership for systemic change”:

20. april 2022

Se Christina Ottanders oplæg, Om at inddrage lærere i naturfagsdidaktisk forskning – erfaringer og resultater fra det nationale naturfagsinitiativ i Sverige (”ULF-avtal”):

Se Morten Rask Petersens oplæg, ”Aktionsforskning med udvikling af begrebet emergent science”:

Videre læsning

• Claussen, S., & Osborne, J. (2013). Bourdieu’s Notion of Cultural Capital and Its Implications for the Science Curriculum. Science Education, 97(1), 58-79. Wiley. doi
  • Stengers, I. (2011). “Another science is possible!” A plea for slow science.  Inauguratial lecture Chair Willy Calewaert. Faculté de Philosophie et Lettres, ULB.
  • Sørensen, K.K. (2021). Skole skrottede klasseværelser og lavede lærerlokaler: Vi har fået et stærkere skolemiljø.  Skolemonitor. Link

16. marts 2022

Se Jørgen Haagen Petersens oplæg, “Erfaringer og refleksioner fra aktioner på skoler hvor udfordringen har været at gennemføre kompetenceopbyggende undervisning”:

Se Alan Dalys oplæg, “Ledelse af STEM-netværk – konklusioner fra et amerikansk studie af STEM-ledelse”

Videre læsning

• Balslev, G.M., & Daly, A.J. (2020). Netværksforståelse fremover – Forskning og praksis for uddannelsesmæssig forandring. Samfundslederskab i Skandinavien. 35(6), 505-510. doi
  • Liou, Y., & Daly, A.J. (2021;2020;). Obstacles and opportunities for networked practice: A social network analysis of an inter-organizational STEM ecosystem. Journal of Educational Administration, 59(1), 94-115. doi
Redaktionen afsluttet: 21.04.2022