NiSE Webinars

Archive of Network Meetings for Danish Science Education Researchers

Danish Science Education Researchers meet for Webinars in the network in STEM Education (NiSE), organized by th Center of Excellence in Science Education (CESE/NAFA) and Centre for Research in Science Education and Communication (FNUG). The materiale from the webinars is compiled here. Some of the webinars are in Danish.

March 6, 2024

Per-Olof Wickman: "Aesthetics, interest and meaning-making in science education". Find Per-Olof Wickman's slides here.

March 6, 2024

Connie Svabo: "Visual Methods: taking a look at experiences in STEM education". Find Connie Svabo's slides du here.

January 30, 2024

Axel Langner: "Eye-Tracking in Science Education and novel Ways to use it"

Januar 30, 2024

Maiken Westen Holm Svendsen: " Generative AI in education"

December 6, 2023

Kristina Danielsson: "Fra faglig læsning (i naturfag) til faglig literacy (i naturfag), og hvorfor det omfatter så meget mere end at udskifte et ord med et andet"

December 6, 2023

Jesper Bremholm: "Lærernes forståelse af literacy i naturfag - nye og velkendte udfordringer"

October 10, 2023

Dorte Ruge: "Undervisning for Bæredygtig Udvikling på læreruddannelsen - cases for UCL University College og perspektiver på 2023 bekendtgørelse"

October 10, 2023

Martin Hauberg Lund Laugesen: "Økodannelse i grundskolen: Om klima-, miljø- og bæredygtighedsundervisning i den kapitalocæne epoke"

October 10, 2023

Katrine Bergkvist Borch: "Wicked Heritage - eksemplificeret med sanseudstillingen 'Havet''."

September 5, 2023

Dorte Moeskær Larsen: "Matematikkens rolle i integreret STEM-undervisning i LabSTEM-projektet."

September 5, 2023

Søren Krogh Hansen: "Sanseligt, kropslig matematisk engagement i dagtilbuddets lege- og læringsmiljø"

June 20, 2023

Christina Dahl Madsen: "Betydningsfulde faktorer for design af virkningsfulde kompetenceudviklingsmodeller til grundskolen"

June 20, 2023

Jens Jakob Ellebæk: "Influerende strukturer for udvikling af læreres fagdidaktiske kundskaber (PCK)"

March 10, 2023

Professor Marc de Vries: "Conceptual teaching for technological literacy"

March 10, 2023

Pernille Kaltoft: "Faget teknologi på htx som eksisterende og levende eksempel på, hvordan undervisning mod teknologisk dannelse kan udformes"

April 26, 2023

Jens Jørgen Hansen: "Læringsperspektiver på teknologier"

April 26, 2023

Lars Bo Andersen og Marie Falkesgaard Slot: "Teknologiforståelse – et forsøgsfag på læreruddannelsen"

January 24, 2023

Christine Harrison: "Preparing Assessment Capable Teachers: A Global Need"

January 24, 2023

Birgitte Lund Nielsen: "Forskning relateret til læreruddannere indenfor naturfag og den dobbelte didaktiske dimension"

November 30, 2022

Jan Sølberg: "Oplagte udfordringer ved professionel udvikling i grundskolen"

November 30, 2022

Mark Boylan: "Kompleksitet i faglige udviklingsprogrammer"

November 9, 2022

Jens Dolin: Forholdet mellem formativ og summativ evaluering i en dansk kontekst

November 9, 2022

Camilla Kølsen Petersen og Astrid Pinholt Søndergaard: ”Hvordan kollaborativ evaluering kan fremme koblingen mellem formativ og summativ evaluering”:

September 21, 2022

Lars Brian Krogh: ”Professionelle læringsfællesskaber og kapacitetsopbygning i gymnasieprojektet Skolebaseret Udvikling af Naturfag (SUN):

May 18, 2022

Jens Jakob Ellebæk: Potentialer og faldgruber i arbejdet med PCK – faglighedsudvikling i et læringsnetværk:

Yi-Hwa Lious oplæg: ”Networked learning ecosystem: evolving by design - a social network approach to leadership for systemic change”:

April 20, 2022

Christina Ottander: Om at inddrage lærere i naturfagsdidaktisk forskning – erfaringer og resultater fra det nationale naturfagsinitiativ i Sverige (”ULF-avtal”):

Morten Rask Petersen: ”Aktionsforskning med udvikling af begrebet emergent science”:

Videre læsning

• Claussen, S., & Osborne, J. (2013). Bourdieu’s Notion of Cultural Capital and Its Implications for the Science Curriculum. Science Education, 97(1), 58-79. Wiley. doi
  • Stengers, I. (2011). “Another science is possible!” A plea for slow science.  Inauguratial lecture Chair Willy Calewaert. Faculté de Philosophie et Lettres, ULB.
  • Sørensen, K.K. (2021). Skole skrottede klasseværelser og lavede lærerlokaler: Vi har fået et stærkere skolemiljø.  Skolemonitor. Link

March 16, 2022

Jørgen Haagen Petersen:“Erfaringer og refleksioner fra aktioner på skoler hvor udfordringen har været at gennemføre kompetenceopbyggende undervisning”:

Alan Daly: “Ledelse af STEM-netværk – konklusioner fra et amerikansk studie af STEM-ledelse”

Videre læsning

• Balslev, G.M., & Daly, A.J. (2020). Netværksforståelse fremover – Forskning og praksis for uddannelsesmæssig forandring. Samfundslederskab i Skandinavien. 35(6), 505-510. doi
  • Liou, Y., & Daly, A.J. (2021;2020;). Obstacles and opportunities for networked practice: A social network analysis of an inter-organizational STEM ecosystem. Journal of Educational Administration, 59(1), 94-115. doi
Editing was completed: 21.04.2022