Skip to main content
DA / EN
Vejledning

Vejledning

Mange studerende er bliver vejledt af FNUG-medarbejdere – både i forbindelse med individuelle studieaktiviteter, bachelorprojekter, kandidatspecialer, masterprojekter og ph.d.-afhandlinger.

Her nævner vi eksempler på opgaver og specialer, FNUGs  forskere har været vejledere på i 2024.

Vejledning af Connie Svabo

  • Hans Winther, kandidatspeciale i data science. Projektet analyserede data fra LAVIN-projektmøderne og tilbød datavisualisering som et supplerende analyseværktøj. Vejledt sammen med Stefan Jänicke
  • Cille Olsen, kandidatspeciale i biologi: Kønsforskelle i fysiologiske reaktioner ved mundtlige præsentationer offentlige taler. Vejledt sammen med Magnus Wahlberg
  • Anne-Sophie Knage Nielsen Balling Engelsen, ISA om Kunstbaseret matematikdidaktisk projekt. Vejledt sammen med Amalie Thorup Eich-Høj.

Vejledning af Chunfang Zhou

  • Butsabakorn Lamthaisong, kandidatspeciale i matematik: Et multikulturelt perspektiv på Maya-konceptet for nul og dets indvirkning på matematikkens udvikling og moderne samfund
  • Casper Mørkenborg, kandidatspeciale i matematik: En undersøgelse af motivation i matematikundervisning på danske gymnasier under overgangen fra folkeskolen til gymnasiet
  • Bjørn Fred Jensen, bachelorspeciale i matematik: Matematikken bag kreativitet: En undersøgelse af sandsynlighedsteori i ChatGPT
  • Mia Eilrich Trabjerglund, bachelorspeciale i matematik: Gruppearbejde i første år af bacheloruddannelsen for matematikstuderende.
  • Butsabakorn Lamthaisong, individuelt studieprojekt i matematik: Matematikhistorie i Mellemamerika: Et perspektiv fra universitetsstuderende
  • Butsabakorn Lamthaisong, virksomhedsprojekt i matematik: Maya-matematikens historie og i dag
  • Simon Michael Rosenberg Petri: individuelt studieprojekt i matematik: AI-læsefærdigheder i og for dansk matematikundervisning på gymnasiet.

Vejledning af Dorte Moeskær Larsen

  • Sarah Haagensen har skrevet en ISA-opgave i matematik, hvor hun undersøger forskellige definitioner af begrebet dyskalkuli. Hun analyserer, hvordan både teoretikere og praktikere beskriver årsagerne til dyskalkuli, og hvordan de yderligere forklarer, hvad dyskalkuli indebærer
  • Jonas Lendal Frederiksen har skrevet en ISA-opgave i matematik. I opgaven designer han matematikundervisning, der har fokus på embodiment. Han udvikler forskellige aktiviteter og øvelser og diskuterer, hvorfor dette øger forståelsen og motivationen i undervisningen.

Vejledning af Dorte Moeskær Larsen med Maiken Westen Holm Svendsen

  • Anni Suong Thu Pham har skrevet speciale i matematik med fokus på computational thinking i et spilbaseret læringsmiljø. I forbindelse med sit speciale deltog hun i Videnskabsklubbens undervisning af gymnasieelever, som senere skulle undervise grundskoleelever i et udviklet spil. Her indsamlede hun empiri gennem interviews med flere gymnasieelever
  • Kasper Berg Philipsen har skrevet speciale i matematik. Han har i specialet udviklet matematikundervisning til gymnasiet med en designbaseret tilgang, hvor han har fokuseret på principperne bag Embodied, Embedded, Enactive og Extended cognition. Den udviklede undervisning er blevet afprøvet, og som afslutning udvikler han nogle pejlemærker for, hvordan disse principper konkret kan anvendes i matematikundervisningen på gymnasiet
  • Jonas Kremmer Elnegaard har skrevet speciale i matematik. Han har i sit speciale udført et komparativt studie af matematikundervisningen i en dansk og en spansk gymnasieklasse. Hans fokus har været på at undersøge de sociomatematiske normer i de to forskellige klasselokaler og på de matematiske beliefs, der træder frem i undervisningen.
  • Andreas Kinch Jessen har skrevet en ISA-opgave i datalogi, hvor han diskuterer sammenhængen mellem computational thinking og matematik i grundskolen. Han undersøger desuden, hvilken rolle teknologi bør spille i undervisningen på dette niveau
  • Trine Rynord har skrevet en ISA-opgave i matematik, hvor hun udvikler tværfaglig undervisning mellem matematik og oldtidskundskab. I opgaven har hun lagt vægt på at skabe en undersøgende og elevinddragende undervisning.

 

Eksempler på emner fra tidligere år

Dorte Moeskær Larsen være vejleder på Liv Aamand Andersens ISA i matematikdidaktik
”Bevægelse som et didaktisk redskab i matematikundervisning på gymnasieniveau?”,
hvor Liv udviklede en undervisningsaktivitet, der gennem kropslige erfaringer skulle lære eleverne om differentialkvotientens betydning.

Amalie Thorup Eich-Hoy og Connie Svabo har været vejledere på Andrey Prata de Souzas bachelorprojekt
"Analyse af det sociale potentiale i matematiske spiloplevelser for børn i en ungdomsklub",
hvor Andrey 
udforskede og analyserede, hvordan matematiske spiloplevelser kan bidrage til at styrke sociale bånd og fremme læring blandt børn i ungdomsklubber. Han undersøgte især, hvordan spillet skaber et inklusivt og engagerende læringsmiljø, samtidig med at de unge udvikler matematiske færdigheder. Gennem en konkret undersøgelse af to matematiske spil, "TEN" og "Diamant," dokumenterede Andrey Prata de Souzas børnenes reaktioner, samarbejde og refleksioner under spilaktiviteterne.

Maiken Westen Holm Svendsen og Connie Svabo har været vejledere på Sophie Ulka Pedersens speciale
”Overgangen fra matematik i gymnasiet til matematik på universitetet”.
Sophie Ulka Pedersen underviser nu i matematik og kemi på Ingrid Jespersens Gymnasieskole.

Læs her om forslag til emner for bachelorprojekter med vejledning af FNUG-forskere.

mød vejlederen

Professor Connie Svabo er centerleder på FNUG

Læs mere her

Mød vejlederen

Chunfang Zhou er lektor på FNUG

Læs mere her

Mød vejlederen

Dorte Moeskær Larsen er lektor på FNUG og projektleder for LabSTEM+

Læs mere her

Mød vejlederen

Maiken Westen Holm Svendsen er ph.d.-stipendiat på FNUG

Læs mere her

Redaktionen afsluttet: