
En live online-samtale om Creative Pragmatics: Learning in the Making
En optagelse af online-samtalen om, hvordan viden kan forstås som noget levende, situeret og rumligt medieret. Samtalen fejrer samtidig udgivelsen af bogen Creative Pragmatics for Active Learning in STEM Education (Springer 2025). Samtalen blev optaget den 8. oktober 2025.
Arrangørerne af bogfejringen har inviteret undervisere, kunstnere, designere, arkitekter, forskere – og alle, der interesserer sig for, hvordan vi kan forme meningsfuld læring i en kompleks verden – til at deltage i samtalen, som tager udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvordan kan uddannelse føles levende, situeret og relationel?
- Hvad vil det sige at designe læring ud over ren vidensformidling?
- Hvordan kan vi navigere i kompleksitet uden at ende i lammelse eller kontrol?
- Hvordan er design i sig selv en måde at tænke, vide og gribe ind på?
Professor Connie Svabo, leder af STEM Center for Uddannelsesforskning på Syddansk Universitet, Odense, byder velkommen og præsenterer emnet for samtalen, nemlig hvad begrebet creative pragmatics dækker over, og hvad det kan gøre for os, både i forbindelse med naturfagsdidaktik – og didaktik og undervisning i bredere forstand.
- Et af formålene med bogen er at sætte nogle af indsigterne over for uddannelsespraksis, med et særligt fokus på STEM-didaktik, siger Connie Svabo blandt andet i sin indledning.
Andrew Pickering får herefter ordet og taler om, "Hvorfor denne bog nu?", hvorefter der er korte indlæg af fire bidragydere til bogen:
Michael Shanks: Knowing in a Complex World
Mads Høbye: Learning through Making
Maiken Westen Holm Svendsen: Assessment as Performative Educational Practice
Michael Bell: Design Studio for Active Learning
Herefter følger en fælles samtale om bogen, inden Connie Svabo og og Michael Shanks afslutter arrangementet.
Hele samtalen blev optaget og kan ses i sin fulde længde nederst på siden.
Bogen Creative Pragmatics for Active Learning in STEM Education udkom på forlaget Springer i foråret 2025 og kan købes her.
Læs om bogen Creative Pragmatics for Active Learning in STEM Education her
Connie Svabo
Professor Connie Svabo, Centerleder for STEM Center for Udannelsesforsking – FNUG, Syddansk Universitet.
Andrew Pickering
Professor emeritus, University of Exeter, ph.d. (fysik), ph.d. (videnskabsstudier), har skrevet forordet til Creative Pragmatics for Active Learning in STEM Education. Indledning: "Why this book now?"
Michael Shanks
Professor i klassiske studier ved Standford University, USA Oplæg: "Knowing in a Complex World"
Mads Høbye
Lektor, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet. Oplæg: "Learning through Making"
Michael Bell
Professor i arkitektur ved Columbia University Graduate School of Architecture, Planning and Preservation. Oplæg: "Design Studio for Active Learning".
Maiken Westen Holm Svendsen
Ph.d.-studerende, STEM Center for Uddannelsesforskning – FNUG, Syddansk Universitet. Oplæg: "Assessment as Performative Educational Practice"