Videnscenter for Psykotraumatologi

Vold i hjemmet giver børn PTSD

Børn, der er vidner til vold, har stor risiko for at udvikle posttraumatisk stresssyndrom.

Hvis far slår mor, kan det få alvorlige konsekvenser for børnene også.

Senest har en rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) konkluderet, at børn, der har været vidner til vold eller vidende om volden, udviser reaktioner, der minder om reaktioner på posttraumatiske belastningsreaktioner (PTSD).

Koncentrationsbesvær og angst
Og det kan man godt genkende på Randers Krisecentre. For ud af de godt 2.000 børn, der hvert år kommer på kvindekrisecenter i Danmark, udviser mange de samme symptomer såsom beskyttende adfærd over for mor og separationsangst.

– Børn, der har overværet vold, har levet i en stresstilstand; er ofte meget ustrukturerede og lider af koncentrationsbesvær. Nogle er desuden meget sensible over for lyde, og er konstant på vagt, siger børne- og ungepædagog Morten Holgell fra Randers krisecentre til alive.dk.

Et overset problem
Selvom de første undersøgelser om konsekvenserne ved at vidne til vold som barn allerede blev foretaget i 1997, så findes der stadig forsvindende få undersøgelse fra Danmark.

Det skyldes, at børn er en overset gruppe, og at det tager tid at overvinde modstand mod brug af visse diagnoser til visse målgrupper, mener professor Ask Elklit, som er ansat ved Videncenter for Psykotraumatologi på Syddansk Universitet.

– Det har været muligt at bruge diagnosen PTSD i 30 år, men det tager lang tid at overvinde modstand. Tænk på soldaterne: for 15 år siden sagde mange, at vi ikke skulle sygeliggøre dem; i dag er PTSD-diagnosen accepteret som en relevant beskrivelse af deres symptomer efter krig. Børn, der har problemer, er generelt en overset gruppe, konstaterer Ask Elklit.

Artiklen findes i en længere udgave i LOKKs nyhedsbrev på side 10.

Redaktionen afsluttet: 12.04.2011